Bilens AC-gas är vid brand lika giftig som stridsgas

Det nya, ”miljövänliga” medlet R1234yf som EU lagstiftat om till bilars luftkonditionering är mycket farligt, hävdar tyska forskare. Studier av brinnande gas visar att det utvecklas kemikalier liknande de som användes som stridsgas under första världskriget. Vem ska våga släcka en brinnande bil i framtiden? Just nu rullar det cirka 32.000 bilar i Sverige med R1234yf i sin AC-anläggning.
Annons

Bilens AC-gas är vid brand lika giftig som stridsgas
Det ”miljövänliga” köldmedel R1234yf som EU lagstiftat om visar sig utveckla mycket hälsofarliga ämnen, liknande de som användes som stridsgas under första världskriget. Vem vågar släcka en framtida bilbrand utan gasmask?

De flestas naturliga reaktion vid en bilbrand är att hoppa ur och försöka släcka elden, om man nu är så smart att man har en brandsläckare i bilen. Men i framtiden får vi kanske lära oss att hoppa ur och sen springa allt vi kan bort från bilen.

Det ”miljövänliga” köldmedel R1234yf som EU lagstiftat om visar sig nämligen utveckla mycket hälsofarliga ämnen om det antänds vid en bilbrand. Det är professor Andreas Kornath vid Ludwig Maximilians universitet i München som studerat effekterna vid bilbrand där man sedan tidigare visste att det mycket giftiga medlet vätefluorid bildas.

Det som Andreas Kornath upptäckte vid sin forskning var att 20 procent av brandgaserna bestod av det ännu giftigare ämnet karbonylfluorid. Det är ett ämne närbesläktat med stridsgasen fosgen (karbonylklorid) som användes under första världskriget. Korbonyfluorid är dock farligare än fosgen då det penetrerar huden lättare.

Forskarna vid Ludwig Maximilians universitet i München rekommenderar nu att riskerna med R1234yf omedelbart ska tas i beaktande.

Bilens AC-gas är vid brand lika giftig som stridsgas
Under hösten 2012 testade Mercedes krocksäkerheten på B-klass med R-1234yf som köldmedium. I samtliga fall ledde testerna till att gasen läckte ut, startade en motorbrand som sedan ledde till att hela bilen blev övertänd.

Ni som följt nyhetsflödet här på www.automotorsport.se minns den strid som uppstått kring köldmedium. EU:s politiker vill att en mera miljöskonsam gas och en sådan har utvecklats av kemijättarna DuPont och Honeywell, som döpt sin produkt till ”R-1234yf”.

Miljöskonsamma produkter borde inte vara så kontroversiella, men DuPont och Honeywell är hittills ensamma om att erbjuda ett köldmedium som klarar de nya kraven. Biltillverkarna är mindre nöjda med denna situation då R-1234yf är cirka tio gånger så dyrt som tidigare använda produkter.

Tonläget skruvades upp hösten 2012 då Daimler AG, med Mercedes-Benz, funnit att R-1234yf kan fatta eld vid frontalkrock tillsammans med andra brandfarliga ämnen i motorrummet. Mercedes testade R1234yf i nya B-klass, som i nästan samtliga fall fattade eld. Dessutom bildades stora mängder vätefluorid vid antändningen.

Under våren 2013 deklarerade Mercedes att man inte tänker använda R-1234yf av säkerhetsskäl och ska utveckla ett eget köldmedium, ett projekt som även VW Group deltar i. Det stora flertalet biltillverkare har dock accepterat R-1234yf, GM och Toyota har till exempel inte kunnat se någon ökad risk för bilbränder efter krock. Ett 15-tal bilmärken använder R1234yf till sina bilmodeller i Sverige och hittills är det cirka 32.000 nya bilar som registrerats med det nya köldmediumet.

Men reglerna skiljer sig åt mellan olika länder och i Tyskland är det tills vidare tillåtet med det beprövade R-134a som hittills använts. Frankrike gick i motsatt riktning och bestämde sig under 2013 för att blockera registreringen av nya bilmodeller som inte använder R-1234yf och det har stoppade tillfällgit Mercedes försäljning av A-klass och B-klass, liksom CLA och SL. Den ”blockaden” blev dock upphävd av Frankrikes högsta förvaltningsrättsliga instans, ”Conseil d’Etat” i augusti 2013, och det gick åter att registrera Mercedes A-klass, B-klass samt ytterligare några modeller i Frankrike.

Bilens AC-gas är vid brand lika giftig som stridsgas
Vem ska våga släcka en motorbrand om man vet att bilen använder R1234yf i luftkonditioneringen? Den antända gasen innehåller kemikalier som är närbesläktade med den stridsgas som användes under första världskriget.

Ytterligare en myndighet kastade sig in i debatten hösten 2013 och det var tyska Kraftfahrt-Bundesamt, KBA, en politiskt obunden och federal trafikmyndighet – ungefär som svenska Trafikverket.

Tyska KBA lät testa hur säkert R-1234yf är vid frontalkrock och de gav Mercedes rätt, i stora delar. Fyra bilar användes och vid två tillfällen utvecklades den farliga gasen vätefluorid. Av tidsskäl var testerna begränsade och KBA anser att det behövs ytterligare krocktester för att få mera entydiga svar på farligheten. KBA anser sig ändå ha fått övertygande bevis för att användandet av R-1234yf kan innebära en allvarlig risk och man rekommenderar starkt att dessa risker undersöks närmare.

Testmetoden som KBA använde kritiserades av Honeywell som anser att testet egentligen visar att R1234yf är säkert för användning i personbilar. Honeywells pressmeddelande gick ut bara timmar efter att tyska KBA publicerat sin rapport.

 

Därför är köldmedium miljöfarligt

Köldmedium är den gas som används i bilars luftkonditionering men även i värmepumpar och vanliga kylskåp i hemmet. På den gamla oansvariga tiden användes freon – kemiföretaget DuPonts varumärke – som köldmedium men på 70-talet upptäckte forskare att freoner tunnar ut ozonlagret.

För att mildra växthuseffekten har det sedan 80-talet utvecklats en mängd olika ersättare till freon, med mer eller mindre lyckade resultat. I bilar används idag R-134a som köldmedium men företagen DuPont och Honeywell har utvecklat en ersättare – med namnet R-1234yf – som de hävdar är 97 procent ”snällare” mot miljön. Eftersom köldmedium ofta läcker ut ur luftkonditioneringen när någon komponent slits ut eller går sönder är miljöpåverkan betydande.

Detta nya köldmedium har även övertygat EU:s politiker och sakkunniga som från och med 2013 kräver att alla nya eller kraftigt förändrade bilmodeller förses med R-1234yf som köldmedium – eller motsvarande produkt som uppfyller reglerna – i luftkonditioneringen. Från 2017 är R-1234yf (eller liknande) obligatoriskt i alla nya bilar som säljs inom EU.

Annons
Annons
Rulla till toppen