Imponerande dyra tillval för Porsche 911 Targa

Bara kolfiberbromsarna kostar lika mycket som en ny Dacia, och sedan finns läderklädda ventilationsgaller för 13.000 kronor och telefonlur i kolfiber som kostar 6.400...

Nya Porsche 911 Targa är inte billig ens i grundutförande, och tillvalslistan är oändligt lång – och dyr...

Alrik Söderlind provkörde nya Porsche 911 Targa i Italien. Klicka för att läsa hans första intryck.

Porsche har äntligen visat upp nya 911 Targa och nu gör också den klassiska Targabågen comeback. Modellen har en sinnrik taklösning som nästan är beroendeframkallande att titta på – du kan själv se hur det går till i den här filmen.

I samband med vår provkörning av Porsche 911 Targa fick vi ta del av prislistan. Targamodellen finns enbart med fyrhjulsdrift och kostar 120.000 kronor mer än motsvarande coupémodell, 911 Carrera 4 och Carrera 4S.

Men självklart finns också en lång tillvalslista (med 844 rader!) för att göra din bil mer personlig, och priserna kan få vem som helst att bli tårögd.

Ska du köra på bana kan de keramiska bromsarna komma väl till pass, men de kostar också ungefär lika mycket som en ny Dacia Sandero: 91.800 kronor. Sedan vill du förstås ha Sport Chrono-paketet som bland annat innehåller tidtagarur och en sportknapp. Priset ligger på 45.400 kronor.

Dessutom kanske du vill ha Porsches dynamiska sportchassi, den 7-växlade dubbelkopplingslådan, sportstolar och navigationssystem? Då blir det till att slanta upp totalt 143.200 kronor. Eller lika mycket som en ny Volkswagen Polo...

Läs också: Porsche 911 Targa – en titt på det smarta taket
Rapport från provkörningen: Porsche 911 Targa är tillbaka!

Själva PDK-växellådan kostar 35.100 kronor. Vill du sedan ha växelspaken i Alcantara får du slanta upp ytterligare 16.800 kronor.

Sedan hamnar vi bland de lite mer udda tillvalen. Här hittar vi led-strålkastare (28.300 kronor), frontspoilerläpp i Sport Design (23.700), fälgar lackerade i avvikande färg (19.300), telefonlur i kolfiber (6.400), PDK-växelspak och handbromsspak i Alcantara (16.800), baksida på sportstolar i läder (15.300), bilnyckel lackad i bilens färg (2.300) och en belyst instegslist med personlig text för 11.600.

Men det bästa är att du kan få ventilationsutblåsens galler i exteriörfärgen eller i läder – för 13.400 kronor! Då känns det läderklädda bälteslåset för 6.800 kronor som ett kap.

Om du inte vill betala 43.900 kronor för ett högtalarsystem från Burmester kan du istället välja ett från Bose för 14.200 kronor. Vill du sedan hämta bilen själv hos Porsche i Leipzig kostar det 10.600 kronor.

Läs också: Garageplatsen som kostar 3,8 miljoner
Läs också: Lamborghini Huracán – så dyra är tillvalen

Jag älskar att pussla ihop tillval till nya bilar. Nästan lika roligt som att köra dem!
363
94
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.