Ford har dragits med en betydande överkapacitet i Europa under flera år, vilket allvarligt försämrat lönsamheten. Två mindre produktionsenheter i Storbritannien – Dagenham och Southampton – stängdes förra året, vilket blev slutet på över 100 års bilproduktion för Ford i Storbritannien. Även Fiesta byggdes under en period i Dagenham.
I slutet på det här året stängs även Fords fabrik i Genk, Belgien, där bland annat Mondeo producerats. För att ytterligare kapa kostnader har Ford övervägt att flytta fler bilmodeller till låglöneländer som Rumänien, där man redan bygger B-Max.
Men i tisdag kom beslutet att även nästa generation Ford Fiesta ska byggas i ”Ford Niehl Assembly Plant” i Köln, en av två fabriker som Ford har i Tyskland (den andra ligger i Saarlouis, vid franska gränsen, bygger Focus och Kuga).
Avgörande för beslutet var det arbetsavtal som Ford och de tyska bilarbetarna kunde enas kring. Arbetstiden kan efter behov förlängas eller förkortas med 30 minuter varje dag och Ford kan även tillfälligt lägga till ett skift om försäljningen skulle öka kraftigt.
Avtalet om mera flexibel arbetstid omfattar 24.000 anställda i Tyskland. I gengäld förbinder sig också Ford att inte minska arbetsstyrkan i fabrikerna och även behålla de 500 ingenjörer i Köln som arbetar med utveckling. Produktionen Niehl-fabriken i Köln inleddes redan 1931.