Mustang Shelby testar på Nürburgring – vilken motor?

Nu kan ni njuta av nya generationen Ford Mustang Shelby GT350 och den banoptimerade GT350 R under test på Nürburgring. Väghållningen ser lovande ut och nu ska uppenbarligen Camaro Z/28 få en tuff utmanare. Men vad säger ni om motorljudet – är det en V8:a med kompressor eller kanske en ny V8-motor med ”Ferrari-vevaxel”?
Annons

Presentationen av nya generationen Ford Mustang Shelby GT350 är inte långt borta, vi har sett spionbilder och nu testas bilen på Nürburgring. I senaste spionvideon kan vi i hela tre minuter njuta av hur arbetet fortskrider på bana och Ford Mustang Shelby GT350 – samt den banoptimerade GT350R – ser lovande ut.

Ford pressas hårt från flera håll och de nya Shelby-modellerna kan inte längre enbart förlita sig på hög motoreffekt. De moderna muskelbilarna har utvecklats till kompletta sportvagnar som kan betydligt mer än att bara köra kvickt rakt fram.

En av de snabbaste konkurrenterna är Camaro Z/28 som börjat levereras i år med LS7-motor på 7,0 liter och 507 hk. Förra hösten publicerade Chevrolet filmen från Nürburgring där Camaro Z/28 visade sig klara Nordslingan på utmärkta 7:37,47, trots att det regnade på vissa ställen av banan. En annan nykomling som Ford också får se upp med är Dodge Challenger SRT Hemi Hellcat som med kompressorhjälp pumpar ur sig enorma 717 hk ur Hemi-motorn.

Kanske blir det även kompressor i Ford Mustang Shelby GT350, spionfilmen ovan innehåller ett smattrande avgasljud som man brukar förknippa med den typen av överladdning (turboladdning brukar släta ut ljudet). Men får vi tro våra amerikanska kollegor inom media har Ford valt att bygga en sugmotor till GT350 – vilket inte utesluter att det blir kompressor på GT500 (som föregående generation).

Det ärtiga, hårda motorljudet kan härröra från en ”flat” vevaxel, där vevaxeltapparna är delade med 180 grader. Det traditionella sättet att balansera ut en V8-motor med 90 graders cylindervinkel är att tändpunkterna ligger förskjutna med 90 grader, vilket kräver tyngre motvikter på vevaxeln men ger en jämn och vibrationsfri gång. Söker man däremot högre varvtal och mer effekt är det 180 grader som gäller, vilket till exempel Ferrari använder på sina V8-motorer (till skillnad från Maserati).

Som vi ser i filmen ovan är det två testbilar på banan och tittar man riktigt noga skiljer sig karosserna något. Vår gissning är att det är både Ford Mustang Shelby GT350 och den mera banoptimerade GT350R som testas. Kommande Shelby GT350R blir efterföljaren till specialmodellen Ford Mustang Boss 302 Laguna Seca – den snabbaste Mustangen på bana, enligt Camaro-gänget.

 

Missa inte:

Så låter nya Ford Mustang med turbomotor

 

Annons
Annons
Rulla till toppen