Porsche kan skratta hela vägen till banken

Halvårsresultatet för 2014 visar att alla kurvor pekar uppåt just nu för Porsche AG. 87.803 bilar levererades, omsättningen ökade med 16 procent och den operativa vinstmarginalen låg på 17 procent. Därmed är Porsche ett av bilindustrins mest lönsamma företag. Andra halvåret blir sannolikt ännu bättre när nya suvmodellen Macan sätter fart på allvar.
Annons

Historiskt sett har Porsche alltid varit duktiga på att bygga bra bilar. Problemet har snarare varit att tjäna några pengar på biltillverkningen. Vid flera tillfällen har ekonomin varit riktigt skakig för Porsche och konkursen var nära 1993.

Samma år återkom Wendelin Wiedeking till Porsche som vd och han tog i med hårdhandskarna för att rationalisera, införa Toyotas tillverkningsfilosofi och rensa upp bland modellerna. Lönsamheten förbättrades och försäljningen steg, inte minst när man tog det oväntade beslutet att tillföra en suvmodell 2002.

Sedan flera år står Cayenne för mer än hälften av Porsches försäljning och den nyligen introducerade ”lillbrorsan” Macan lär öka suvandelen ytterligare.

Bokslutet för första halvåret 2014 visar att alla kurvor pekar uppåt just nu för Porsche AG. Leveranserna ökade med åtta procent till 87.803 bilar, omsättningen ökade med 16 procent till 8,2 miljarder euro och den operativa vinstmarginalen låg på 17 procent (1,4 miljarder euro, ett rekord). Därmed är Porsche ett av bilindustrins mest lönsamma företag, i ungefär samma nivå som Jaguar Land Rover (18 procent förra året) och Ferrari (16 procent 2013).

Under verksamhetsåret 2007/2008 (brutet räkenskapsår) blev vinsten innan skatt osannolika 8,57 miljarder euro, men då kom nästan sju miljarder från värdeökningen i de VW-aktier som Porsche ägde på den tiden. Den operativa vinsten var då en miljard euro. Efter bankkrisen hösten 2008 rasade korthuset ihop och det blev istället Volkswagen som köpte upp Porsche.

2010 satte Porsche upp ett mål att sälja 150.000 bilar senast 2015 och det överträffades redan under 2013 med 162.000 levererade bilar. Det nya försäljningsmålet för Porsche är att nå upp till 200.000 bilar per år och det är inte omöjligt när produktionen av Macan sätter fart på allvar under tredje och fjärde kvartalet 2014. För att kunna producera Macan har Porsche byggt ut fabriken i Leipzig och ökat antalet anställda med över 3.000, idag arbetar 21.326 personer för Porsche och så många har man aldrig tidigare varit.

Porsches goda vinstmarginal återinvesteras i verksamheten. 500 miljoner euro har investerats i Leipzig och i Zuffenhausen har man invigt ett nytt utbildningscenter samt byggt ut fabriken och de administrativa lokalerna. I Weissach har Porsche nyligen invigt en ny designstudio och även byggt en ny, toppmodern vindtunnel.

Annons
Annons
Rulla till toppen