Nya Land Rover Discovery Sport – utmanar XC90?

Land Rover Freelander är död och begraven och nu kan vi ta del av de första bilderna på helt nya Land Rover Discovery Sport. Nya modellen ger sig in i ett getingbo där BMW X3, Audi Q5 och Porsche Macan redan slåss om kunderna. Ett trumfkort kan bli att Land Rover Discovery Sport blir sjusitsig, precis som nya Volvo XC90.
Annons

Först halkade någon på tangentbordet, men nu har vi den officiella informationen till helt nya Land Rover Discovery Sport. Här har ni också alla de, officiella bilderna och filmerna på den sjusitsiga Land Rover Discovery Sport.

Som alla förstått ersätter Land Rover Discovery Sport gamla Land Rover Freelander som aldrig lyckades få någon riktig stjärnstatus på sitt namn. ”Discovery Sport” anknyter förstås till de större medlemmarna i familjen – Range Rover, Range Rover Sport och Land Rover Discovery.

Enligt Land Rover själva ska Discovery Sport vara den ”praktiska modellen” som i sitt utförande placerar sig mellan den tuffa, spartanska terrängbilen Defender och den ultralyxiga Range Rover. De fyra modellversionerna SE, SE Tech, HSE och HSE Luxury av Land Rover Discovery Sport har ett prisspann i Storbritannien från 32.400 pund upp till 43.000 pund. Hur de svenska priserna blir återstår att se.

Nya Land Rover Discovery Sport är 4.590 millimeter lång, 91 millimeter längre än den Freelander den ersätter. Hjulbasen är utsträckt 80 millimeter. Viktbesparingen har varit omfattande och Land Rover Discovery Sport väger ungefär lika mycket som Freelander, trots att den vuxit en hel del. Det andra baksätet är skjutbart 160 millimeter och är främst tänkt för ungdomar upp till 13 år, även om man testat med vuxna också.

Publik premiär för nya Land Rover Discovery Sport blir det på Parissalongen som öppnar i början på oktober. Seriemodellen anknyter starkt till konceptmodellen Land Rover Discovery Vision Concept som visades i New York i våras. Leveranserna startar under andra kvartalet nästa år, 2015.

Vid lanseringen nästa år erbjuds bara ett motoralternativ till Land Rover Discovery Sport, 2,2-liters SD4-dieseln med 190 hk. Fyrhjulsdrift från Haldex är standard men kunderna kan välja mellan niostegad ZR-automatlåda och en sexväxlad manuell låda. Snålare versioner med enbart framhjulsdrift kommer senare under 2015. Markfrigången är 212 millimeter och Land Rover Discovery Sport kan vada i sex decimeter djupt vatten.

Land Rover Discovery Sport får Jaguar och Land Rovers nya, fyrcylindriga Ingenium-motorer, även kallade ED4, men de väntas inte finnas med som alternativ förrän i slutet på 2015. Snålaste versionen av ED4-motorn ska ha ett CO2-utsläpp på 119 g/km, men då är det enbart framhjulsdrift.

Tekniskt baserar sig nya Land Rover Discovery Sport på en utvecklad plattform av gamla Freelander och ska erbjudas som sjusitsig 5+2 samt en kortare version som strikt femsitsig. I framtiden är det tänkt att Land Rovers modellutbud ska byggas på tre ”ben”: Range Rover, Discovery och Defender.

Man kan ju undra över hur den ”interna kannibalismen” ska se ut när Land Rover snart kommer att erbjuda både Land Rover Discovery Sport och den storleksmässigt närbesläktade Range Rover Evoque. Men Land Rover är övertygade över att det finns plats för båda och hävdar att suvmarknaden ska växa från dagens 14 miljoner bilar till hela 22 miljoner per år, 2020. För att få en rejäl tårtbit av denna marknad tänker Land Rover storsatsa och lansera inte mindre än 16 nya modeller de närmaste åtta åren. I dessa ingår fem nya versioner av helt nya generationen Defender, som vi ska få ett första smakprov av under nästa år.

Land Rover Discovery Sport ska byggas i Halewood, i ”Jaguar Land Rover Body & Assembly facility”, där även Freelander byggdes. I Halewood byggs även Range Rover Evoque och sammanlagt ger fabriken arbetstillfälle till 4.750 personer.

Fabriken i Halewood byggdes av Ford 1963 och var nära att läggas ner för 15 år sedan då Focus-produktionen flyttades till Tyskland. Men Jaguar tillverkade X-Type i Halewood från 2001 och efter att Ford sålt Jaguar och Land Rover togs fabriken över för att producera Freelander. Idag körs fabriken i treskift för att möta den stora efterfrågan av Evoque och antalet anställda har tredubblats.

 

Nya Land Rover Discovery Sport – utmanar XC90?

Nya Land Rover Discovery Sport – utmanar XC90?

Nya Land Rover Discovery Sport – utmanar XC90?

Nya Land Rover Discovery Sport – utmanar XC90?

Nya Land Rover Discovery Sport – utmanar XC90?

Nya Land Rover Discovery Sport – utmanar XC90?

Nya Land Rover Discovery Sport – utmanar XC90?

Nya Land Rover Discovery Sport – utmanar XC90?

Nya Land Rover Discovery Sport – utmanar XC90?

Nya Land Rover Discovery Sport – utmanar XC90?

Nya Land Rover Discovery Sport – utmanar XC90?

Nya Land Rover Discovery Sport – utmanar XC90?

Nya Land Rover Discovery Sport – utmanar XC90?

Nya Land Rover Discovery Sport – utmanar XC90?

Nya Land Rover Discovery Sport – utmanar XC90?

Nya Land Rover Discovery Sport – utmanar XC90?

Nya Land Rover Discovery Sport – utmanar XC90?

Nya Land Rover Discovery Sport – utmanar XC90?

Nya Land Rover Discovery Sport – utmanar XC90?

Nya Land Rover Discovery Sport – utmanar XC90?

Nya Land Rover Discovery Sport – utmanar XC90?

Nya Land Rover Discovery Sport – utmanar XC90?

Nya Land Rover Discovery Sport – utmanar XC90?

Nya Land Rover Discovery Sport – utmanar XC90?

Nya Land Rover Discovery Sport – utmanar XC90?

Nya Land Rover Discovery Sport – utmanar XC90?

Nya Land Rover Discovery Sport – utmanar XC90?

Nya Land Rover Discovery Sport – utmanar XC90?

Nya Land Rover Discovery Sport – utmanar XC90?

Nya Land Rover Discovery Sport – utmanar XC90?

Nya Land Rover Discovery Sport – utmanar XC90?

Nya Land Rover Discovery Sport – utmanar XC90?

Nya Land Rover Discovery Sport – utmanar XC90?

Nya Land Rover Discovery Sport – utmanar XC90?

Nya Land Rover Discovery Sport – utmanar XC90?

Nya Land Rover Discovery Sport – utmanar XC90?

Nya Land Rover Discovery Sport – utmanar XC90?

Nya Land Rover Discovery Sport – utmanar XC90?

Annons
Annons
Rulla till toppen