Läcka: Mercedes-AMG GT i specialversion

De första bilderna på specialmodellen Mercedes-AMG GT Edition 1 har läckt ut. Denna första, begränsade serie får en mängd specialdetaljer med bland annat fast bakvinge, unika kolfiberdetaljer och givetvis emblem med texten ”GT Edition 1”. V8-motorn med dubbla turboaggregat ger 510 hk och 650 Nm.
Annons

Läcka: Mercedes-AMG GT i specialversion
Mercedes-AMG GT Edition 1 byggs i en liten serie och den utmärker sig med annorlunda kolfiberdetaljer, speciella fälgar och en fast bakvinge. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Att intresset är stort för Mercedes-AMG GT är väl ingen nyhet för de som följt förhandsvisningarna inför Parissalongen som öppnar vid månadsskiftet. Mercedes-AMG GT S började sin lansering 9 september och vi fick då bland annat reda på att nya biturbo-V8:an ger 510 hk och 650 Nm, tillräckligt för en toppfart på 310 km/h och 0–100 tid på 3,8 sekunder.

För att öka på intresset ytterligare gör Mercedes en specialversion som inleder produktionen. Exakt hur många exemplar som ska tillverkas av Mercedes-AMG GT Edition 1 vet vi inte, men de två första bilderna på modellen har läckt ut på nätet.

Mercedes-AMG GT Edition 1 utmärker sig med ett flertal kolfiberdetaljer i fronten, kolfiberkjolar vid trösklarna och en fast bakvinge – även den i kolfiber. Den tioekrade fälgmodellen verkar var unik för Mercedes-AMG GT Edition 1. Mekaniskt skiljer sig Mercedes-AMG GT Edition 1 förmodligen inte från Mercedes-AMG GT S.

Orderböckerna för Mercedes-AMG GT Edition 1 öppnar strax efter Parissalongen öppnat i oktober och vi antar att de första leveranserna sker ungefär samtidigt som Mercedes-AMG GT S, det vill säga under första kvartalet 2015. Räkna med ett prispåslag för Mercedes-AMG GT Edition 1 på drygt 100.000 kronor, jämfört med GT S.

Mercedes-AMG GT och GT S använder sig av kaross och chassi som till stora delar består av aluminium. Själva karossen väger bara 231 kilo. Tillsammans med andra viktbesparingar gör det att vågen stannar vid 1.540 kilo, utan förare, för Mercedes-AMG GT. Svensk tjänstevikt är cirka 1.645 kilo. En viktig förklaring till den relativt sett låga vikten är att även ”lilla” M178-motorn på 4,0 liter bantats rejält jämfört med gamla 6,2-liters V8:an och bara väger strax över 200 kilo. Något manuellt alternativ till sjustegade automatlådan Speedshift DCT 7 erbjuds inte. Automatlådan sitter monterad vid bakaxeln, som en transaxellåda.

 

Missa inte denna läsning:

Mercedes-AMG GT officiell – här är alla fakta och bilder

 

Läcka: Mercedes-AMG GT i specialversion
Bakvingen på Mercedes-AMG GT Edition 1 är tillverkad i kolfiber och fast monterad, vilket förmodligen sparar en del vikt. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION
Annons
Annons
Rulla till toppen