Här är beviset: Mercedes fuskar mest med siffrorna

Europeiska miljöorganisationen T&E larmar nu om biltillverkarnas fusk med certifiering av bränsleförbrukningen. Därmed har också ams artikelserie ”Bränslebluffen” nått Bryssel.
Annons

Här är beviset: Mercedes fuskar mest med siffrorna
Europeiska Transport & Enviroment har publicerat en rapport om gapet mellan verklig bränsleförbrukning hos nya bilar jämfört med de manipulerade förbrukningssiffror som biltillverkarna använder som säljargument.

Bilarnas bränsleförbrukning har i verkligheten bara minskat marginellt, vilket auto motor & sport påtalat i en rad reportage (senast i nr 22/2014) under rubriken ”Bränslebluffen”. Och nu har EU-organisationen Transport & Enviroment, T&E, publicerat sin rapport som helt och hållet verifierar ams uppmärksammade siffror.

Enligt T&E är Mercedes den största syndaren, bilarna från Daimler-koncernen drar i snitt drygt 35 procent mer i vardaglig körning, jämfört med den av EU-myndigheterna certifierade bränsleförbrukningen.

Mercedes är ingalunda ensam om att bli utpekade som fuskare av T&E. Bilarna från BMW och Ford drar enligt T&E drygt 30 procent mer, VW-koncernens bilar knappt 30 procent mer och Renault, Fiat, Peugeot, Citroen samt Toyota drar alla runt 25 procent mer i verklig körning.

Rapporten pekar också ut några av de metoder som biltillverkarna använder när de certifierar nya bilmodeller i EU. I EU:s labtester kör biltillverkarna specialpreparerade bilar som har däck med extra lågt rullmotstånd, speciella lättrullande kullager, tejpade karossöppningar, avstängda elförbrukare samt klimatanläggning.

Resultatet är att de certifierade förbrukningssiffrorna blir mycket låga – så låga att de aldrig kan nås med verklig körning i vanliga produktionsbilar. Gapet mellan verklig och officiella förbrukning ökar därmed, år från år.

Transport & Enviroment slår fast att gapet mellan verklig körning och biltillverkarnas förbrukningssiffror har ökat från 8 procent år 2001 till 31 procent 2013. Och T&E förutspår att gapet kommer att öka till 50 procent år 2020.

Det betyder att bilägarna i Europa redan idag luras på mångmiljardbelopp varje år. Enligt T&E-rapporten leder den högre förbrukningen hos bilarna till drygt 60 000 kronor i ökade driftkostnader under en bils livslängd.

Samtidigt finns det även en miljömässig aspekt på problemet. I verkligheten får vår miljö ta emot betydligt högre mängder CO2 än vad som anges i EU:s officiella statistik vilket betyder att Europa i verkligheten redan missat uppställda utsläppsmål.

I kommande nummer av auto motor & sport kommer ytterligare avsnitt i ”Bränslebluffen” att publiceras med nya siffror. Om du som bilägare har synpunkter, iakttagelser i ämnet är du välkommen att kontakta oss – ring eller skicka ett mail till info@automotorsport.se.

Annons
Annons
Rulla till toppen