Här provkörs Volvomotorn: ”Lyssna, den låter härligt”

Se Alrik provköra Volvos nya prestandamotor, den fyrcylindriga motorn har numera 450 hästar. Volvo ville bevisa att fyra cylindrar räcker för att göra en prestandamotor. Vi har också provkört en ännu så länge hemlig motor. "Den var väldigt imponerande", säger Alrik.
Annons

Hej Alrik, var är du och vad gör du?
Just nu står jag och fryser utanför fabriken i Torslanda. Jag har precis kört tre varv på fabriksområdets testbana med en S60 innehållande Volvos nya prestandamotor, Drive-E High Performance. Volvos ingenjörer har pressat upp sin fyrcylindriga tvålitersmotor till 450 hk. 450 hästar är mycket bra, men kopplat till eldrift kan vi få se uppemot 600 hästar. Det vore mumma!

Motorn finns alltså inte på marknaden än?
Nej, inte i nuläget. Volvo ville bevisa att man kan bygga en riktigt stark motor med få cylindrar, i det här fallet fyra. Att prestanda inte måste höra ihop med antal cylindrar. Volvo tycker det är gammaldags att räkna cylindrar. Basen är en S60 och växellådan kommer från dieselsidan för att orka med det höga vridmoment. Den har två vanliga turboaggregat och en elektrisk 48-volts kompressor. 

Här provkörs Volvomotorn:
Klicka för att se Alrik köra ett varv på testbanan.

Hur är den att köra?
Banan här på Volvo Cars Democenter är kort, kuperad, smal och väldigt kurvig. Det första man noterar är ljudet, den har ett öppet Ferrita avgassysstem, så den låter helt underbart. Öppna spjäll kommer ju inte i serieversionen, så man får njuta så länge det varar. Sedan puffar det härligt från wastegatesystemet. Man känner tydligt att det är en turbomotor, på och av. Riktigt sportigt och kul. Men det som är verkligt imponerande är att den går så mjukt. Den orkar fint på låga varv, vilket är jättebra, eftersom det gör den mer körbar. Man kan jämföra med Mercedes 45 AMG som har en superstark fyrcylindrig motor, men den kräver betydligt högre varv.

Kommer vi att få se motorn i verkligheten då?
Ja, det pratas om att motorn kan komma att stoppas in i S60, och då får Volvo en fin M3-konkurrent. Den gör 0-100 km/h på cirka 5 sekunder, det finns inga exakta siffror eftersom detta är en första, väldigt tidig utvecklingsbil. Samma sak med bränsleförbrukningen, en indikation är cirka fem procent högre än dagens T6. Projektet inleddes i början av 2014, så saker har gått väldigt fort.

Vad händer mer hos Volvo idag?
Jo, jag har provkört en hemlig motor, det är embargo på detta till den 11 december så jag får inte berätta något mer just nu, men jag kan i alla fall avslöja att den var otroligt imponerande. Mer imponerande än den så kallade trippel-turbo-motorn faktiskt. Det kommer en provkörning så fort vi får avslöja något mer.
Jag har också kört en kinabil, S60L hybrid med bensinmotor. Och den var precis så bra som jag hoppades. (Läs Alriks rapport här)
Och om jag hinner ska jag provköra en P1800, Volvo 164 och en Amazon. Kul och nyttigt, för att få lite perspektiv på utvecklingen.

En längre rapport av nya superturbomotorn i auto motor & sport nr 26, i butik 11 december.  

• Läs rapporten om Volvo S60L hybrid här

• Läs också: Volvo visar 450 hk stark High Performance Drive-E turbomotor

Annons
Annons
Rulla till toppen