Porsche firar 50-årsjubileum med nya 911 Targa 4 GTS

När Porsche presenterade sin 911 Targa 1965 skapade man ett begrepp: targabågen. Nästa år är det 50-årsjubileum för Targa-modellen och det firar Porsche med en ny specialmodell – 911 Targa 4 GTS. Som vi kan gissa innebär det breddade hjulhus, ökad effekt till 430 hk och en ännu snabbare acceleration, 0–100 km/h går på 4,3 sekunder.

Ska vi vara riktigt petnoga presenterade Porsche sin 911 Targa redan 1965, men som årsmodell 1966. Därför räknas 2016 som det år då det är dags att fira 50-åringen. Och helt följdriktigt presenterar Porsche sin jubileumsmodell 50 år senare, närmare bestämt på årets Detroitsalong.

Nya Porsche 911 Targa 4 GTS känner vi igen från coupémodellen 911 GTS, fast den här gången bjuds det på vindrufs. Boxersexan på 3,8 liter ger 400 hk i 911 Carrera S, men med nya 911 Targa 4 GTS är effekten höjd till 430 hk (316 kW) – ändå är bränsleförbrukningen samma som i 911 Targa S, 10,0–9,2 l/100 km.

Siffran 4 i modellnamnet innebär den "breda" karossen från Carrera 4 med utökad spårvidd, bredare fälgar och plats för 305/30R20-däck bak. Fälgarna kommer från 911 Turbo S, 20 tum i diameter och med centrummutter istället för vanliga fälgbultar.

Till skillnad från den supersportiga 911 GT3 kan nya Porsche 911 Targa 4 GTS beställas med manuell, sjuväxlad låda. De som vill kan istället kryssa i rutan för sjustegad PDK-låda. Toppfarten ligger på rätt sida om 300-strecket och 911 Targa 4 GTS är förstås den kvickaste Targan av alla med en 0–100 tid på 4,3 sekunder.

Standard på Porsche 911 Targa 4 GTS är PASM-stötdämpare, Sport Chrono-paket, Sport Plus-säten, 20-tumsfälgar och sportavgassystem. Leveranserna i Tyskland av nya 911 Targa 4 GTS startar under mars månad, i år. Priset i Tyskland börjar vid 137.422 euro men det svenska priset är inte fastställt ännu.

Under avdelningen onödigt vetande kan lägga till att "Targa" är ett registrerat varumärke hos Porsche AG, namnet kan alltså inte användas av andra biltillverkare som gjort en öppen bil med targabåge. Karosstypen började dyka upp i början på 60-talet på några enstaka bilar och anledningen var att många fruktade att cabrioletmodeller skulle förbjudas i USA av myndigheterna, då de ansågs osäkra vid rullning (inte helt ogrundat, med dåtidens säkerhetsnivå).

Porsche tog namnet från det klassiska racingloppet Targa Florio, som kördes på allmän väg på Sicilien, där Porsche varit mycket framgångsrika. Blev cabrioletmodellerna förbjudna i USA? Nej, faktiskt inte. Men öppna bilar minskade i populäritet, vilket däremot 911 Targa inte gjorde och den har förblivit en kär favorit för många Porscheentusiaster.

 

Missa inte den här filmen:

Här provkör vi Porsche 911 GTS

 

Targa-modellen är min absoluta favorit bland alla 911-modellerna!
188
79
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.