Range Rover Evoque får ett lyft – tar till sig av kritiken

Det har blivit dags för en uppdatering av Range Rover Evoque, som bland annat får ta del av koncernens nya aluminiummotor och infotainmentsystem. Dessutom får fronten ny design och modellen kommer äntligen med autobroms.
Annons

Landwind X7 är en Range Rover Evoque för en tredjedel av priset

Range Rover Evoque har redan fått några mindre uppdateringar sedan lanseringen 2011, bland annat med en ny, niostegad automatlda. Nu är det dags igen: Evoque får ett facelift med en del ny teknik.

Största nyheten är att Range Rover Evoque får ta del av Jaguar- och Land Rover-koncernens motorfamilj Ingenium. I nuläget består den av en fyrcylindrig dieselmotor på 2,0 liter men senare kompletteras den av fler varianter. Motorerna är upp till 30 kilo lättare än föregångarna vilket ska sänka förbrukningen med upp till 18 procent jämfört med tidigare.

Versionen som heter eD4 med 150 hästkrafter och framhjulsdrift blir Land Rovers snålaste modell, åtminstone på papperet, med en uppgiven förbrukning på 4,2 l/100 km. Det finns också en starkare 180-hästarsversion som drar 4,8 l/100 km. För köpare som hellre väljer en bensinmotor finns Si4-versionen med 240 hästkrafter.

Även designen får en uppdatering med ny front, större luftintag och adaptiva LED-strålkastare. Ytterst få köpare lär köra sin Evoque i terrängen men trots det finns numera All-Terrain Progress Control-systemet även till Evoque. Det ser till att bilen håller en förutbestämd fart över svår terräng.

Vi provkör Discovery Sport: "Känns som suvar ska göra!"
Superlyxig Range Rover som har plats för dina gevär
Range Rover Evoque får ett lyft – tar till sig av kritiken
Land Rover utvecklar också en cabrioletversion av Evoque – den har redan visats upp i konceptform och lär inte dröja särskilt länge. Foto: Automedia

När vi testade Range Rover Evoque mot tre konkurrenter i nummer 9/2014 fick den kritik för ett svårjobbat infotainmentsystem och att bilen helt saknade autobromssystem, trots sitt höga pris.

”Att ingen bil här ens kan erbjuda en riktig autobroms, som pallnitar när du missar den där fotgängaren i mörkret, är beklämmande. Nej, förresten, det är uruselt, med tanke på att det är standard i exempelvis Volkswagen Up, som inte ens är hälften så dyr”, skrev testlaget.

Nu får Evoque ta del av koncernens nya infotainmentsystem InControl som har en åttatumsskärm, och dessutom får den både filhållningsassistans, trötthetsvarning och autobroms. Systemet försöker undvika olyckor i farter upp till 50 km/h och kan minska krockvåldet i farter upp till 80 km/h.

Vi testar: Range Rover Evoque mot tre konkurrenter
Niostegad automatlåda ska sänka förbrukningen
Range Rover Evoque får ett lyft – tar till sig av kritiken

Range Rover Evoque får ett lyft – tar till sig av kritiken

Range Rover Evoque får ett lyft – tar till sig av kritiken

Range Rover Evoque får ett lyft – tar till sig av kritiken

Range Rover Evoque får ett lyft – tar till sig av kritiken

Range Rover Evoque får ett lyft – tar till sig av kritiken

Range Rover Evoque får ett lyft – tar till sig av kritiken

Range Rover Evoque får ett lyft – tar till sig av kritiken

Range Rover Evoque får ett lyft – tar till sig av kritiken

Range Rover Evoque får ett lyft – tar till sig av kritiken

Range Rover Evoque får ett lyft – tar till sig av kritiken

Range Rover Evoque får ett lyft – tar till sig av kritiken

Range Rover Evoque får ett lyft – tar till sig av kritiken

Range Rover Evoque får ett lyft – tar till sig av kritiken

Range Rover Evoque får ett lyft – tar till sig av kritiken

Range Rover Evoque får ett lyft – tar till sig av kritiken

Range Rover Evoque får ett lyft – tar till sig av kritiken

Range Rover Evoque får ett lyft – tar till sig av kritiken

Range Rover Evoque får ett lyft – tar till sig av kritiken

Range Rover Evoque får ett lyft – tar till sig av kritiken

Range Rover Evoque får ett lyft – tar till sig av kritiken

Annons
Annons
Rulla till toppen