Det är lätt hänt. Du lyssnar på en bra låt på bilstereon och utan att tänka på det glider du kanske tillfälligt upp i 10–15 km/h över hastighetsgränsen. Först när du ser de blinkande blåljusen i backspegeln inser du ditt misstag, som kan kosta flera tusenlappar.
Hastighetsgränserna ska naturligtvis efterlevas. De finns där av en orsak och vid dåligt väder kanske man måste hålla en ännu lägre hastighet än den som är angiven på skyltarna.
Förutom att hålla koll på din hastighet finns det en del kännetecken som gör att du kan undvika civila polisbilar. Du har säkert hört en del av dessa tips förut men nedan har vi listat tio punkter som avslöjar om det är en civil, omålad polisbil som du har framför eller bakom dig.
1) Extraljus i grillen. Civila polisbilar har, precis som målade utryckningsfordon, ibland extraljus i fronten. Nyare bilar hos trafikpolisen har dock inte extraljus för att vara mera diskreta och inte avslöjas i förhand.
2) Blåljuslampor. En civil polisbil har flera uppsättningar med blinkande blåljus monterade. De sitter i mitten, nedtill på vindrutan, och/eller i grillen, i sidobackspeglarna och i bakrutan samt under bakre kofångaren. Mörka rutor gör att blåljusen som regel inte syns annat än när de blir belysta av starkt ljus, då kan man se en blå reflex. När blåljusen tänds är det för sent att kolla hastighetsmätaren…
3) Dragkrok. Många polisbilar, målade och civila, är förberedda för att kunna dra släp. Beroende på bilmodell kan dock dragkroken vara dold.
4) Extra backljus. Återigen känner vi igen civila polisbilar på den utrustning som även finns på de målade bilarna: extra backljus. De brukar bestå av ganska horisontella, diskreta lampor som sitter i vardera hörnet i nedre delen av stötfångaren. Civila polisbilar har ibland också en extra backspegel på den högra, yttre backspegeln (ungefär som på körskolebilar). Blåljusen har sedan några år LED-teknik, vilket gör dem ännu mindre och diskretare än de var förut.
(Listan fortsätter under bilden nedan).
5) Extra antenner. Polisen är helt beroende av sin kommunikationsutrustning och äldre bilar hade synliga antennspröt. Vilket dock inte är fallet på nyare polisbilar med Rakel-systemet. Rakel behöver som regel inte större antenner än att de ryms inne i den ”hajfena” som brukar sitta på taket. Det finns dock civila polisbilar med extra, yttre antenner i bakkant på taket.
6) Kombikaross. Av praktiska skäl är många civila polisbilar en kombimodell. Men kombibilar är en vanlig karossform i Sverige och det går ju inte att misstänka alla sådana för att vara civila polisbilar.
7) Bilmodell. Volvo V70 och XC70 är favoriter hos polisen men numera finns det även Volvo V90 och V90 Cross Country. Volvo står för 95 procent av leveranserna till svensk polis. Men man kör även civila bilar från Volkswagen, Mercedes och BMW. Gemensamt är att de civila polisbilarna är ganska stora bilmodeller och relativt nya årsmodeller. Mörk kulör är vanligare, men det finns ljusa civilbilar också.
8) Tidpunkt. Trafikpolisen gillar kontorstid och arbetar i stort sett aldrig mellan midnatt och sex på morgonen. Men det hindrar förstås inte att du kan se andra, civila polisbilar även på småtimmarna, liksom vanlig ordningspolis som utför exempelvis nykterhetskontroll.
9) Registreringsskylten.Appen ”Mina Fordon” från Transportstyrelsen är gratis och lätt att använda för att kontrollera vem som står som ägare till ett fordon. Man kan även använda gratistjänsten Biluppgifter.se. Civila polisbilar är registrerade på en polismyndighet, men det kan även stå ”Spanings- och utryckningsenheten i XXX län.” I vissa fall hyr polisen in bilar för spaning och de är registrerade på en juridisk person, samt som regel helt utan yttre kännetecken.
10) Extra utrustning. I en civil polisbil finns extra blåljus och mätutrustning samt kamera monterade uppe på instrumentbrädan. Civila polisbilar har nästan utan undantag mörka sidorutor och mörk solskyddsfilm på bakrutan. Det gör att man i praktiken har svårt att upptäcka den extra utrustningen.
Till dessa tio punkter kan vi lägga tipsen att civila polisbilar (nästan) alltid har originalfälgar med standarddimension. Bilarna tvättas ofta, som regel varje dag, varför det är extremt ovanligt med en civil polisbil i trafiken med flera dagars smuts på sig. Civila polisbilar har heller ingen reklam på sig.
Och vi säger det igen: sitt inte och stirra i backspegeln, håll hastighetsgränserna och kör uppmärksamt – då slipper du blåljus.