Polisen visar nya vapnet i jakten på olagliga bilförare
Så funkar körförbudet
Bilar som inte besiktigas får automatiskt körförbud. Även obetald skatt ger körförbud. Att köra en bil med körförbud kostar antingen föraren eller ägaren 1.500 kronor i böter. Varje år utfärdas tiotusentals sådana böter. Det är dock inte alltid föraren som får böter, utan de kan utfärdas på ägaren till bilen, företaget, och det yttersta ansvaret för företagets bilar har alltid vd eller motsvarande.
Det nya kamerasystemet kallas ANPR, och står för Automatic Numberplate Recognition. Kameran filmar registreringsskyltar och kollar upp dem mot polisens register. Om bilen har körförbud, är oskattad eller obesiktigad eller anmäld stulen larmas poliserna automatiskt.
Risken att åka fast med en körförbudsbil har alltså ökat – och i Sverige finns totalt 19.653 företagsägda personbilar och lätta lastbilar hos nästan 14.000 juridiska personer med körförbud på grund av utebliven besiktning, enligt Tjänstebilsfakta.se. Det yttersta ansvaret har företagens vd.
”Det är dags att företagen identifiera sina körförbudsbilar, innan polisen gör det, säger Ronny Svensson på tjänstebilskonsulten Ynnor, som också erbjuder tjänsten Vagnparkskoll där företag bland annat kan se vilka fordon som har körförbud.
De flesta företag i Tjänstebilsfaktas granskning har bara enstaka fordon med körförbud, men nästan 1.000 företag har tre eller fler körförbudsfordon.
”Sedan Bilprovningen slutade skicka ut påminnelser är det tydligt att varken enskilda företag, organisationer eller finansbolag har tagit ansvar för besiktningen av sina egna och kundernas bilar”, säger Ronny Svensson.