Dödstalet i GM-skandalen växer kraftigt

Ursprungligen uppgav General Motors att tretton personer omkommit i trafikolyckor som berott på felaktiga tändningslås. Sista datum för att lämna in skadeståndsanspråk till GM har passerats och nya uppgifter visar nu att antalet döda är betydligt fler. Minst 80 personer har omkommit och 148 blivit allvarligt skadade.
Annons

Knappast någon har väl undgått att läsa om General Motors felaktiga tändningslås. I februari 2014 meddelade GM att man skulle återkalla 2,6 miljoner bilar för att byta ut felaktiga tändningslås. Ett trivialt fel, kan tyckas, men det visade sig att tändningsnyckeln på egen hand kunde hoppa från tändning på till radioläget. Motorn stannade, servoverkan i ratt och bromsar försvann men det riktigt farliga var att krockkuddarna inte utlöste med nyckeln i radioläget.

GM hade känt till de krånglande tändningslåsen i flera år men inte förstått vidden av problemet. När informationen gick ut 2014 uppskattade GM antalet dödsolyckor till tretton – en siffra som gav jätterubriker i USA.

Men flera bedömare befarade att siffran var betydligt högre än de tretton GM medgav. Nyhetsbyrån Reuters samlade på egen hand in datauppgifter från flera tusen bilolyckor och hävdade att antalet döda var ”minst 74 personer” – kanske över 100.

GM:s nytillträdde koncernchef Mary Barra fick en mardrömsstart på jobbet men hanterade situationen skickligt. En av hennes första åtgärder var att lägga frågorna om skadestånd utanför GM, de har istället hanterats av advokatbyrån Kenneth Feinberg som tidigare skött ersättningen till efterlevande från 9/11-attentaten.

Slutdatum för att lämna in skadeståndskrav har skjutits fram flera gånger men slutligen satte man 31 januari 2015 som sista chansen. De personer som kräver skadestånd för skador eller omkomna anhöriga måste leda i bevis att det verkligen var tändningslåset som var orsaken till olyckan. Något som av naturliga skäl kan vara väldigt svårt när det gått flera år efter att olyckan skett och bilen skrotats.

Nya uppgifter från advokatbyrån Kenneth Feinberg visar att man fått in 4.342 krav på skadestånd och av dessa har byrån hittills godkänt 228. Dessa fördelar sig på 80 omkomna och 148 skadade personer. Siffrorna kan dock stiga då advokatbyrån fortfarande utreder 1.246 krav på skadestånd.

Enligt GM:s egen uppskattning hamnar kostnaden för skadestånd kring 400– 600 miljoner dollar, 3,5–5,2 miljarder kronor. Efter att en intern utredning visat vad som hänt avskedades 15 personer från GM. Ingen person har hittills åtalats för något brott, vilket är ganska anmärkningsvärt med tanke på det stora antalet omkomna. Mer information om GM-skandalen och de tekniska detaljerna finns i faktarutan nedtill på sidan.

UPPDATERING 14 APRIL: Antalet döda har officiellt ökat till 84, svårt skadade är 157.

 

Missa inte denna läsning:

GM-skandalen: 15 personer avskedade – anhöriga ska kompenseras

 

Dödstalet i GM-skandalen växer kraftigt
På grund en klen fjäder inuti låset kan nyckeln ”hoppa till” och skifta position i låset. Låter mer som ett irriterande problem, men blir väldigt farligt då även krockkuddarna stängs av.
Bakgrunden till de farliga tändningslåsen

2001 godkändes ett tändningslås som monterades i flera miljoner GM-bilar. Trots att låset inte uppfyllde GM:s egna kravspecifikation fortsatte det ändå att användas i många år.

Tändningslåset fungerade dåligt vid minusgrader, då gick många bilar inte att starta. Ibland kunde bilar stänga av sig själva då tändningsnyckeln – utan yttre påverkan – hoppade över från ”motorn på” till ”radioläge”. I det senare fallet kunde en påhängd nyckelknippa fungera som hävarm och få tändningsnyckeln att hoppa över vid till exempel ett farthinder eller ojämnheter i vägbanan.

Många tusen bilägare klagade och den ansvariga GM-ingenjören Ray DeGiorgio modifierade konstruktionen, bland annat genom att öka fjäderstyrkan. För att dölja felen på de tidiga låsen bröt DeGiorgio mot en av de mest fundamentala reglerna inom bilindustrin – han behöll samma detaljnummer på låsen. De dåliga låsen gick därmed inte att skilja från de som förbättrats.

Bilägarna fortsatte att klaga på de dåliga tändningslåsen. Olika ansvariga inom GM-organisationen kontrollerade låsen men i de fall man fann något att anmärka på sågs det som ett mindre kvalitetsfel, inget allvarligt egentligen. Eftersom de olika låsen hade samma detaljnummer upptäckte man heller inte skillnaden mellan gamla (= dåliga) och nya (= bättre) lås

Först i slutet av 2013 förstod företagsledningen i GM vidden av problemet med de dåliga tändningslåsen. Vid flera olyckor med dödlig utgång visade det sig att motorn stängts av bara sekunder innan frontalkrocken var ett faktum. Många av de döda var ungdomar som fått en ”förstabil” i gåva av sina föräldrar.

Annons
Annons
Rulla till toppen