Till skillnad från en Tesla och Volvo har Mercedes har inte gått över till pekskärm för infotainmentsystemet Comand. Istället finns ett kontrollvred på mittkonsolen med en tryckkänslig platta där föraren kan styra bilens funktioner.
”Vi vet att många kunder som är vana vid sin smarta mobil inte accepterar att det finns en skärm som inte går att trycka på. Hittills har vi valt bort pekskärmar för att skärmen måste vara monterad så nära föraren. Ju närmare skärmen är, desto svårare har ögat att ställa om sig från att titta ut på vägen. Det är heller inte så enkelt att trycka rätt på en pekskärm på vägen.”
Det säger Philipp Wex, som är chef för ”tal och avancerade kontrollteknologier” på Daimler, i en intervju med auto motor & sport. I klartext innebär det att han ansvarar för bland annat röststyrningen och infotainmentsystemet i nya Mercedesmodeller, som styr bilens funktioner.
Mercedes har dock en tryckkänslig platta vid kontrollvredet, där föraren kan skriva in bokstäver och sköta menysystemet. Hos koncernsyskonet Smart finns pekskärmar, och konkurrenten BMW lanserar nu ett iDrive-system med både pekskärm och ett fysiskt kontrollvred.
”Det är en möjlighet, och vi jobbar på intressanta saker just nu… Jag kan inte kommentera exakt vad. Men det finns många väldigt olika sätt man kan göra detta på.”
Långläsning och film: Så funkar den nya pekskärmen i Volvo XC90
Klicka på kartpilarna för att läsa mer! Öppna kartan i nytt fönster
Vifta med händerna
Förutom det nya iDrive-systemet har BMW också visat upp rörelsestyrning, där föraren viftar med händerna för att exempelvis höja volymen eller ändra temperaturen. Men exakt så kommer det förmodligen inte fungera hos Mercedes.
”Vårt huvudmål är att du ska kunna köra din bil säkert och då är det ögonen på vägen och händerna på ratten som gäller. Med rörelsestyrning tar du händerna från ratten. Rörelsestyrning är möjligt, men frågan är om vi ska göra det, och i så fall hur. Vi skulle kunna erbjuda allt, men ska vi verkligen det? Vi vill också att kunden ska förstå hur systemet används.”
Mercedes experimenterade med rörelsestyrning redan 2011 i konceptbilen F125. Så kan vi förvänta oss att det också kommer till framtida Mercedesmodeller?
”Jag tror det finns mer intelligenta sätt att göra det på”, säger Philipp Wex.
BMW lanserar nytt iDrive-system med pekskärm och 3D-sensor
”Kommer inte samarbeta”
Mercedes skryter om röststyrningen och apparna i de nya modellerna, men både röststyrning och appar finns ju redan idag i förarens smarta mobil.
• Varför ska Mercedes utveckla allt igen?
”Ta till exempel röststyrningen: har du någonsin provat att använda mobilens röststyrning i ett parkeringsgarage eller i en tunnel? Det funkar inte, eftersom det inte finns någon internetuppkoppling. Dessutom finns det många områden i bilen som mobilens röststyrning inte kommer åt. Siri kan inte hjälpa mig om jag säger ’sätt på läslampan i baksätet’ eller ’ändra temperaturen’.”
”När det gäller appar kan vi ta internetradio som exempel. Förväntar sig kunden att det ska fungera utan att para ihop sin telefon med bilen? Det måste vi titta på noga. Jag håller med om att vi inte behöver göra om allt som redan finns i telefonen, men det finns områden där vi har en överlappning.”
• Mycket av den här tekniken behövs i nästan alla nya bilar. Är det rimligt att Mercedes utvecklar den helt själv, eller är det bättre med ett samarbete med någon annan biltillverkare?
”I princip, ja. Vi samarbetar på sätt och vis redan idag, till exempel med röststyrningen för den grundläggande algoritmen. Men vi kommer inte samarbeta kring det som användaren ser. Inte ens ett företag som Mercedes har inte tillräckligt med folk för att utveckla grundsystemen. Men det behöver vi heller inte, vi ansvarar för användarupplevelsen så vi måste se till att användaren känner sig bekväm.”
Detta är på gång hos Mercedes just nu
Bilen lär sig dina vanor: ”Om du sätter dig i bilen och det är kallt ute måste du alltid sätta på stolsvärmen med knappen. Varför är det nödvändigt? Om föraren åker samma väg från måndag till fredag, och det är kallt ute, och sätter på stolsvärmen – varför ska inte bilen lära sig det? Det här tittar vi på just nu.”
Bättre röststyrning: ”Idag är vår röststyrning kommandobaserad, så du måste veta hur du ska säga. Om du inte säger ’kör till Storgatan’ förstår inte systemet. Men med naturlig röststyrning pratar du som du skulle prata med mig. Det här är något som måste åtgärdas, och det ska vi åtgärda.”
…och kanske också röststyrning på svenska: ”Vi vet att vi måste ha röststyrning för alla marknader, men problemet är att det inte är enkelt. Det tar enormt mycket resurser. Men det är vårt mål, och vi jobbar på det.”