Biljättarna Toyota och Mazda presenterade det nya samarbetet under onsdagen. Det handlar om ett långsiktigt samarbete som ska mynna ut i nya bilmodeller som baseras på gemensam teknik. Samarbetet mellan Mazda och Toyota ska också effektivisera tillverkningen.
Det som händer nu är att Mazda och Toyota ska identifiera företagens styrkor och sedan se till att utnyttja dem i samarbetet. Ett förslag som branschtidningen Automotive News ger är att Toyota delar med sig av hybrid- och bränslecellsteknik medan Mazda bidrar med bensin- och dieselmotorer som går under namnet Skyactiv, samt lättviktsteknik och effektiva växellådor.
”På sätt och vis ligger Mazda före oss inom många områden”, sa Toyotachefen Akio Toyoda.
Att samarbeta över företagsgränserna är inte ovanligt – det finns pengar att spara. Ett av många exempel från den japanska marknaden är Toyota GT-86 och Subaru BRZ. Här handlar det dock om ett mer långsiktigt samarbete som ska löpa på längre tid.
Tidigare i veckan gick koncernchefen för Fiat och Chrysler ut med en idé om att biltillverkarna borde samarbeta betydligt mer än vad de gör idag. Sergio Marchionne vill i princip bara att det ska finnas en enda fyrcylindrig turbomotor för samtliga nya bilar – det menar han skulle spara enorma summor. Enligt honom måste biltillverkarna sluta spendera miljardbelopp på att utveckla samma teknik.