Singer tar sig an Porsche 911 Targa – får redaktionen att gå i spinn

Med superläckra hantverksdetaljer och extremt hög finish tar sig Singer, baserat i södra Kalifornien, an gamla Porschebilar och ger dem nytt liv. Senast i raden är 911 Targa.

Singer tar sig an Porsche 911 Targa – får redaktionen att gå i spinn

Alla försök att hålla sig objektiv kastas automatiskt överbord när Singer släpper minsta lilla uppdatering. Nu har den exklusiva Porscheförädlaren för första gången satt tänderna i 911 Targa och resultatet är helt ofattbart vackert.

Det här är alltså den första Targan som Singer renoverat och precis som resten av företagets vackra skapelser får den toppmodern teknik under det klassiska skalet: här finns kolfiberkaross och en 4,0-liters boxersexa med 390 hästkrafter och 427 Nm.

Motorn är en uppborrad och modifierad 3,6-litersmotor från 964 medan den sexväxlade lådan hämtas från 993. Som om inte det vore nog har Singers Porsche 911 Targa också stötdämpare från Öhlins och Fuchsfälgar.

Targamodellen ställer lite andra krav på Singer jämfört med de klassiska coupémodellerna. Targabågen är förnicklad, precis som resten av detaljerna som annars ser ut att vara kromade.

Men frågan är om inte interiören är det läckraste av allt. Tyg- och läderdetaljerna är i en klass helt för sig.

En nördig detalj som bara Porscheentusiasterna lär märka: Singer har lagt till två "luftlameller" på targabågen – istället för tre, som tidiga 911 hade.

"Det är en sådan där grej som inte många kommer märka men som kommer märkas av ett fåtal – det är en insidergrej", säger Singergrundaren Rob Dickinson till Autoblog.

Det är lika bra att du börjar spara – instegsbiljetten till att bli Singerkund kostar 3,3 miljoner kronor.

Foto: Drew Phillips/Singer

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Slutsnackat – det här är min drömbil!
359
78