Ferrari förnedrad på strippen – av en cykel

Här ser vi den generande situationen när schweizaren Francois Gissy lämnar en Ferrari 430 Scuderia bakom sig, långt bakom sig. I ett dragrace. På en cykel. 
Annons

När röken lagt sig, och chocken också, inses att killen sitter på en cykel med raketmotor. G-kraften uppmättes till 3,1* på sin väg mot topphastigheten 333 km/h. Raketmotorn bjuder på 4,2 kN.

Gissy når 333 km/h efter cirka 300 meter och det tog 4,8 sekunder. Det är rekord.
402 meter, en kvarts mile, tog knappa 6,8 sekunder.

Med Gissys vansinniga cykel skulle 23 dagars-plågan Tour de France kunna avverkas på typ en eftermiddag.  

Observera att den faktiska rekordkörningen var solo. Duellen mot Ferrarin var mest för syns skull. 

V12-battle: Vilken super-Ferrari låter bäst?
Fredrik Huldt provkör Ferrari 488 GTB: "En BOMB!"

* G-kraft

G-kraft hör ihop med jordaccelerationen g, som genomsnittligt är cirka 9,81 m/s² vid markytan. En person som väger 75 kg påverkas vid markytan av en tyngdkraft som är 75 x 9,81 N (newton) = 736 N. Man säger att personen har tyngden 736 N. Vid en 9 g-sväng påverkas samma person av en kraft som är 9 gånger så stor, det vill säga 6.622 N.

Tyngdacceleration vid jordytan: 1 g
Normal acceleration i stridsflygplan: upp till 8 g
Katapultstart med flygplan (hangarfartyg): 2-5 g
Vid hopp från 10 meter hög trampolin: 8 g (retardation vid nedslaget i vattnet)
Vid fallskärms öppnande (gäller bara de gamla fallskärmstyperna som inte hade ”slider” och andra modifieringar som kommit de senaste 40 åren för att bromsa utvecklingsförloppet ner till nära 0g): 12-15 g
Katapultstolsutskjutning från flygplan: 18-20 g
Benbrott vid fall: 15-40 g
Vid kraschlandning med flygplan och bilkrascher: 30-60 g
Dödliga krascholyckor: 700-1.000 g
Radialacceleration i ultracentrifug: 25 000 g eller mer

En människa klarar olika belastningar (långvariga) i olika positioner:
Sittande: cirka 4,5 g
Liggande (mage ner): cirka 12 g
Liggande (rygg ner): cirka 15 g

Källa: Wikipedia

Annons
Annons
Rulla till toppen