Vi provkör Volkswagen Passat GTE – nya tjänstebilsdrömmen?

Den senaste versionen av nya Passat att göra premiär är laddhybriden GTE. Jens Trulsson är nyss hemkommen efter en provkörning.

Volkswagen hoppas att så många som tre av tio Passatköpare ska välja laddhybriden GTE.

Den hamnar mitt i den populäraste tjänstebilsklassen, den nya laddhybridversionen av Volkswagen Passat, som går under namnet GTE. Volkswagen utlovar upp till fem mil på eldrift och med hjälp av bensinmotorn ökar räckvidden till 110 mil.

Under huven sitter en 1,4-liters TSI-snurra på 156 hästar och 250 Nm. Tillsammans med elmotorns 115 hästar och 330 Nm får bilen en totaleffekt på 218 hästar och 400 Nm. Batteriet finns under baksätet och ska enligt Volkswagen "hålla hela bilens livslängd". Exakt vad det innebär lär vi få reda på framöver.

De digitala instrumenten börjar sprida sig till fler modeller i Volkswagenkoncernen.

Jag fullkomligt älskar att köra på el och Passat GTE levererar på alla punkter. Tillsammans med det adaptiva DCC-chassit går bilen sagolikt mjukt. Stampa pedalen i botten och ett morrigt fejkljud från den lilla bensinmotorn spelas upp diskret i bakgrunden. Hade jag haft råd hade jag köpt en Passat GTE på studs!

Volkswagen Passat GTE kostar från 409.900 kronor och Sportscombi kostar 10.000 kronor mer. Då är inte supermiljöbilspremien på 40.000 kronor inräknad. Det beräknade förmånsvärdet ligger på 2.275 kr/mån.

Laddtiden i ett vanligt vägguttag (urladdat batteri) sägs vara fyra timmar. Den tiden kapas till 2,5 timmar med en "wallbox". 0–100 km/h ska klaras på 7,4 sek (7,6 för Sportscombi).

Till skillnad från en del andra elbilar och hybrider går Volkswagen Passat GTE att fås med dragpaket och då klarar bilen 1.600 kilo.

• Hela provkörningen av Volkswagen Passat GTE publiceras i ett kommande nummer av auto motor & sport.

Apple Carplay är ett smidigt sätt att sköta mobilapparna direkt i bilens multimediaskärm.

Jag väljer mycket hellre en laddhybrid än en dieselbil.
604
155