Många höjde på ögonbrynen när Porsche i slutet av 90-talet deklarerade att man skulle bygga en suvmodell. Men sen vet vi hur det gick, Cayenne berömdes för sina köregenskaper och nya kunder strömmade till Porsche. Utan att överdriva kan man säga att Cayenne räddade Porsche och sedan många är det den mest sålda modellen.
Därför borde vi inte förvånas när även Jaguar vill ge sig in i detta lukrativa segment. I början av 2013 startade chefsdesignern Ian Callum och hans team sitt arbete och på Frankfurtsalongen, senare på hösten, kunde vi se konceptbilen C-X17. Och nu är det alltså snart dags att premiärvisa den färdiga Jaguar F-Pace och man bjuder på den första officiella bilden innan ”riktiga” premiären, 14 september.
Tekniskt bygger Jaguar F-Pace på samma arkitektur som XE och nya generationen XF. Nästan hela karossen och chassit är byggt i aluminium för att hålla nere vikten. Vi får väl bara hoppas att Jaguar lyckas bättre med F-Pace än med XE, som i praktiken visat sig vara inte alls så lätt som väntat.
Jaguar utlovar klassledande, sportiga egenskaper med intelligent fyrhjulsdrift och aktiv momentstyrning (torque vectoring). Motorerna känner vi igen från övriga Jaguarmodeller med 3,0-liters V6, de nya fyrcylindriga Ingenium-motorerna och förmodligen också V8:or i de allra sportigaste versionerna.
Yttermått, prestanda och övriga uppgifter får vi vänta på tills 14 september. Men Jaguar F-Pace blir av allt att döma lika lång som konceptbilen, vilket innebär 472 centimeter. F-Pace är alltså närmare fyra decimeter längre än Range Rover Evoque. Tillverkningen i Solihull startar under hösten och om allt går som Jaguar hoppas blir F-Pace en riktig storsäljare. Och det ryktas redan om fler suvmodeller, både större och mindre än F-Pace.
Spionfoto: Automedia