Bilmärket som svenskarna helst söker efter på nätet

Stora skillnader i världen – här är bilmärkena som nätanvändarna googlar mest.
Annons

Bilmärket som svenskarna helst söker efter på nätet

Kriget om vem som egentligen är störst i bilbranschen – Toyota eller General Motors – går vidare. Men det är inte bara försäljningsmässigt som biljättarna utmanar varandra.

Kartorna i den här artikeln kommer från Topspeed.com och visar vilka bilmärken som folk söker mest efter. Och det är förstås inte alltid som det söks mest efter märket som faktiskt säljer bäst.

Bilmärket som svenskarna helst söker efter på nätet

USA är det varken GM, Ford eller Chrysler som hamnar överst på listan över bilmärkena som är populärast att söka efter. Istället är det Toyota.

Bryter vi ned resultatet för de olika staterna har Toyota ett starkt grepp om nästan alla ”kuststater” medan Ford dominerar längre inåt landet. Subaru finns faktiskt också med på topplistan i flera stater.

17 städer: Här finns världens sämsta förare
Bilmärket som svenskarna helst söker efter på nätet

Svenskarna söker mest av allt efter Volvo, men så högt hamnar inte Volvo någon annanstans. I Norge är det Tesla som gäller. Totalt sett dominerar tyska bilmärken i Europa.

Ferrari är ett av de mest ”eftersökta” bilmärkena i Albanien och Malta.

Bilmärket som svenskarna helst söker efter på nätet

Japanska märken dominerar i Asien men faktum är att Tesla är det bilmärke som är populärast att söka efter i Kina. I Ryssland är det däremot BMW, Hyundai och Mercedes som gäller.

Kartor: Topspeed.com

Annons
Annons
Rulla till toppen