Borgward BX7 är en ny suv från ett klassiskt märke

Efter mer än 50 års gör Borgward comeback med en sjusitsig suv.

Borgward BX7 är en ny suv från ett klassiskt märke
För dig som söker en rymlig suv med plats för sju kanske Borgward BX7 kan vara ett alternativ. Men till Europa kommer den först 2017, om allt går som tänkt.

Bilmärket Borgward har det inte varit något liv i sedan konkursen på 1960-talet men nu börjar det röra på sig. Under flera år har det ryktats om en comeback för det klassiska märket och nu kommer den första nya modellen, en suv som ska visas upp på bilsalongen i Frankfurt.

Borgward BX7 är en sjusitsig suv som är något större än Volvo XC60 men mindre än XC90. Den har en fyrcylindrig bensinmotor på 2,0 liter och 224 hästkrafter, som är kopplad till en sjustegad dubbelkopplingslåda. Ingen dieselmotor, tänker du? Nej, Borgward BX7 ska först och främst locka köpare i Kina.

Borgward ska också visa upp en laddhybridversion med en systemeffekt på över 400 hästkrafter och en räckvidd på eldrift på 5,5 mil. Trots att Borgward är en i jämförelse väldigt liten biltillverkare får BX7 ett infotainmentsystem med 12,3-tumsskärm, trådlöst internet, autobroms som stannar för fotgängare, adaptiv farthållare och 360-graderskamera.

Även om den kinesiska marknaden alltså verkar vara den viktigaste ska Borgward BX7 också dyka upp här i Europa under 2017.

Det var en pinsam konkurs som satte stopp för Carl Borgwards bilmärke 1963 – en konkurs som det dessutom finns gott om konspirationsteorier om. Märket byggde många framgångsrika modeller men inte på något effektivt sätt.

Opel och Volkswagen var de tuffaste konkurrenterna. Borgward hade fler modeller, som ofta var dyrare än konkurrenterna, men trots det kunde Borgward inte sälja bilarna med vinst. Nästan ingen av dem delade komponenter med varandra och en del av dem konkurrerade med andra Borgwardmodeller.

Borgward var tidigt ute med tekniska godbitar som automatlåda och luftfjädring men kvaliteten var inte alltid på topp. Garantiärendena hopade sig. Carl Borgward själv lyssnade inte på andras råd utan ville själv sköta allt, in i minsta detalj.

En mycket kritisk artikel i tyska Der Spiegel 1960 blev början på slutet. Märket tvingades i konkurs, men det finns alltså en konspirationsteori kring konkursen: mannen som skötte den satt själv i styrelsen för konkurrenten BMW och faktum är att Borgward hade tillräckligt med pengar för att betala alla skulder.

Enligt vissa tvingades alltså märket i konkurs helt i onödan – de hävdar att de ekonomiska problemen enkelt hade kunnat lösas och att de större biltillverkarna på det här sättet blev av med en konkurrent.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tycker det är kul med "nya" bilmärken – de behövs!
314
34