Här är bilarna som är lättast – och svårast – att hacka

Stor risk att en hackare kan sköta extremt viktiga funktioner i en Jeep Cherokee.

Du har säkert läst om hur en Jeep Cherokee kan fjärrstyras och om hur två hackare kunde ta över vissa funktioner i en Toyota Prius med hjälp av en bärbar dator i baksätet. Ju mer uppkopplade nya bilar blir, desto större är också risken för ett angrepp.

Nu har två amerikanska konsultfirmor listat de osäkraste bilarna som alltså är lättast att hacka sig in i, och där hackarna får tillgång till väldigt viktiga funktioner.

Bilen som är lättast att hacka

Det är kanske inte så överraskande att Jeep Cherokee tar hand om förstaplatsen på listan över bilar som hackas lättast, efter sommarens intrångsförsök. Här kan bromssystemet, säkerhetsbältena och multimediasystemet manipuleras. Jeep har återkallat Cherokee för att uppdatera mjukvaran.

Inte heller Infiniti Q50 får något bra betyg. Cadillac Escalade använder samma nätverk för blåtandsuppkopplingen till mobilen och infotainmentsystemet som till motorstyrningen, bromsarna och styrningen. Toyota Prius hamnar på fjärde plats och Ford Fusion (som säljs som Mondeo här i Sverige) på femte plats.

Audi och Tesla är svårhackade

En del bilköpare kräver en uppkopplad bil med appar och internetanslutning, men faktum är att ju mindre uppkopplad en bil är, desto svårare är det för en hackare att ta sig in. Om bilen är uppkopplad på olika sätt måste ingenjörerna anstränga sig för att bygga in en bra grundsäkerhet i systemet så tidigt i utvecklingen som möjligt.

Konsultfirmorna nämner till exempel att Audi A8 inte har någon direkt koppling mellan exempelvis blåtand eller den trådlösa wifi-anslutningen och motorn eller styrningen. Även Tesla Model S får toppbetyg.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag litar på att biltillverkarna har koll på it-säkerheten.
50
351