Singapores GP – och Marcus har ny F1-bil

Lagom till Singapores GP får Marcus Ericsson en ny bil – ”ett helt nytt koncept” säger Saubers konstruktörsteam. Så helgens fråga är: Hur snabb är nya Sauber C34?
Annons

Singapores GP – och Marcus har ny F1-bil
Här en del av hemligheten – Saubers helt nya nosparti samt de nya vingelementen. Marcus Ericsson F1-bil har helt nya aerodynamiklösningar och helgen blir spännande – väntar nya VM-poäng? Foto: LAT.

Ofta brukar F1-teamet tala om ”uppdateringar” som handlar om nya vingprofiler eller andra mindre ändringar. Men Sauber har gjort stora förändringar inför Singapores GP och det som syns tydligast är den helt nya nosen på Sauber C34.

Konstruktörsteamet i schweiziska Hinwil har arbetat fram ett nytt aerodynamiskt koncept och där ingår bland annat en kortare, något smalare noskon vars främre ”finger” också kortats avsevärt.

Liknande noskoner har vi redan sett på flera andra F1-bilar, exempelvis hos Williams, Red Bull samt McLaren. Men Sauber har tagit konceptet ett steg längre och gjort om hela framvingen med nya vingprofiler.

Den nya framdelen på Sauber 34:an följs även upp med ny form på motorkåpan och det aerodynamiska teamet har också gjort om bilen undersida, luftintagen för bromsarna samt den viktiga ”diffusern” längst bak.

För Marcus Ericsson är det alltså en spännande helg som väntar och som kommer efter att han har plockat VM-poäng i flera GP-lopp, allra senast i Italiens GP.

”Vi får räkna med att bilen kommer att kännas lite annorlunda att köra eftersom det så mycket nytt på den. Och vi hoppas naturligtvis att det är ett rejält steg framåt”, säger Marcus.

I övrigt handlar förhandssnacket inför GP-loppet i Singapore om Renault ska fullfölja sina planer och köpa Lotus-teamet samt om hur Red Bull i så fall ska lösa motorfrågan inför 2016.

Red Bull är i tidsnöd. De har redan sagt upp kontraktet med Renault inför nästa år och Mercedes har sagt nej till att leverera till Red Bull. Honda levererar bara till McLaren – vilket lämnar Ferrari som enda möjliga motoralternativ för Red Bull/Toro Rosso.

Ferraris F1-boss har också sagt att de gärna levererar motorer till Red Bull. Men någon bindande överenskommelse finns inte. Vilket betyder att Red Bull idag har alternativen att kanske köra Ferrarimotor eller stå helt utan motorer 2016.

Det sista alternativet är sannolikt inte aktuellt så det lär nog bli Red Bull-Ferrari nästa säsong, om nu inte Mercedes ändrar sig. Tyvärr lär en Red Bull-Ferrari-lösning komma att drabba Marcus Ericssons Sauber ganska hårt.

Ferraris eget F1-team samt nästa års nykomling, Haas F1, ska köra med Ferrarimotorer 2016. Om även Red Bull och Toro Rosso ska ha motorer från Maranello får inte Sauber fortsätta att köra med Ferraris motor. FIA:s regler säger klart att motortillverkare får ha högst fyra team som kunder.

Men inget är klart förrän det är underskrivet – vänta er därmed en helg med massor av rykten om motorer, team och förare. Det är som bekant även ”silly season” och stora frågan är om Jenson Button kör F1 2016 eller om Kevin Magnussen gör det – och i så fall i vilket team?

Viasat Motor direktsänder naturligtvis som vanligt och träningarna startar fredag klockan 12.00 samt 15.30 och lördag klockan 13.00 och kvalet körs klockan 15.00. Racet startar söndag klockan 14.00 – och glöm inte att tipset på iRace.se måste vara lämnat innan kvalet på lördag börjar.

Singapores GP – och Marcus har ny F1-bil
Även motorkåpan och sidoboxarna har nya former och hela undersidan på Sauber C34 är omgjord och testad i vindtunneln. Foto: LAT.
Annons
Annons
Rulla till toppen