Hyundai N Performance ska utmana BMW och Mercedes

Med hjälp av den tidigare utvecklingschefen för BMW:s M-division ska Hyundai börja bygga prestandabilar.

Hyundai N Performance ska utmana BMW och Mercedes
Hyundais nya prestandadivision ska heta N och bygga snabbare versioner av gatbilar. Den nya konceptbilen är startpunkten – riktigt så här vilda blir förmodligen inte N-modellerna som ska serietillverkas.

Det finns pengar att tjäna i prestandamodeller och motorsport – och dessutom kan det lyfta hela varumärket. Så verkade Hyundai resonera när den särskilda prestandadivisionen, med namnet N, skapades 2013.

Från början fokuserade Hyundai N på rally men nu lanseras en helt ny supersportbil i konceptform och senare kommer också prestandaversioner av "vanliga" Hyundaimodeller, som i30. Förmodligen hamnar inte modellerna på riktigt samma nivå som BMW M och Mercedes-AMG, åtminstone inte i början, utan snarare ett steg under som en konkurrent till exempelvis BMW M Performance och Mercedes AMG Sport-modeller.

Personen som ska styra upp Hyundai N har koll på det här med prestandamodeller – det är nämligen den tidigare chefsingenjören på BMW:s M-division, Albert Biermann.

"Vi utmanar förväntningarna på varumärket Hyundai. Vårt framtida modellprogram ska innehålla både prestandaorienterade och racinginriktade modeller fulla av energi", säger han.

Förutom starkare motorer får N-modellerna lättviktsmaterial, uppdaterat chassi, större bromsar och annorlunda aerodynamik.

Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo är ett bränslecellskoncept som väger in på mindre än ett ton, närmare bestämt 972 kilo, vilket borde ge ett intressant vikt/effekt-förhållande.

För att lansera Hyundai N visar märket upp en ny konceptbil på Frankfurtsalongen. Den heter Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo och som du kan gissa av namnet är detta en bil för ett tv-spel, men den ger också en liten försmak på vad som komma skall i form av gatbilar.

Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo är en bränslecellsbil med en totaleffekt på 884 hästkrafter, tack vare ett särskilt system för energiåtervinning som använder en superkondensator. Tjänstevikten ligger på 972 kilo.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tror absolut att Hyundai kommer lyckas med prestandadivisionen N.
150
71