Porsche 917 låter boxertolvan sjunga för full hals

Finns det något fränare än en Porsche 917 i Gulf-färger? Förmodligen inte och i den här filmen får vi lyssna på vinnaren från Spa 1971, nu i ett nyrenoverat toppskick och redo för veteranträffen Rennsport Reunion på Laguna Seca.

Laguna Seca är en klassisk racingbana i Kalifornien och där samlas i helgen många av Porsches pensionerade racebilar i träffen "Rennsport Reunion V". Porsche är givetvis själva också med och bidrar med en nyrenoverad 917, den bil som vann 1000 km på Spa 1971, körd av Pedro Rodriguez och Jackie Oliver. Även andraplatsen gick till Porsche, nummer 20 kördes av Jo Siffert och Derek Bell.

Filmen ovan behöver egentligen inga vidare kommentarer, bara att titta och njuta. Men vi kan inte låta bli att citera teknikern som ska introducera bilen:

"Jo, Patrick, trotteln är gjord för full gas eller off, den är inte gjord för halv gas."

Notera kameravinklarna inifrån bilen och speciellt den legendariska växelspaksknoppen som var tillverkad i lackerat balsaträ, bara för att vara så lätt som möjligt.

Rörramen var tillverkad i olika material, man testade även magnesium för att få ner vikten. En kul detalj var att rören trycksattes med gas och genom att ansluta en tryckmätare kunde man se om gasen försvann – vilket i så fall indikerade att någon svetsfog spruckit upp. En tidig varning innan det var för sent att reparera.

1971 var den luftkylda boxertolvan (egentligen en "flat" V12 med cylindervinkel 180 grader) på 4,9 liter och gav 600 hk vid 8.400 rpm. Med en vikt på endast 885 kilo var prestanda blixtrande och toppfarten kring 360 km/h. Året därpå satsade Porsche på CanAm i USA och turbomatade motorn till som mest 1.500 hk under kval!

Det här är chassinummer 035 som ägdes som fabriksbil av Porsche, gjorde en kort utflykt till John Wyer Racing under 1971 men hamnade sedan hos Porsche igen 1972 och har förblivit i deras ägo. Bilen renoverades tillbaka till ett utsökt originalskick 2009 av specialisterna på Porsche Museum

1971 var sista året som Porsche tävlade med 917 i Europa. Även detta år blev 917 överlägsen vinnare av sportvagns-VM, för tredje året i rad. Porsche 917 vann också 24-timmars på Le Mans detta år.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Helt rätt, det finns inget fränare än en Porsche 917 i Gulf-färger!
227
43