Rally var roligare förr – se Juha Kankkunen trolla

Rally var roligare förr. Se Juha Kankkunen trolla på grusvägarna i Finlands VM-rally 1998 i sin Ford Escort WRC. Juha Kankkunen blev rallyvärldsmästare fyra gånger och efter att ha sett filmen förstår ni varför.
Annons

Det var roligare förr, brukar gamlingarna säga och det har för det mesta med deras egen ålder att göra. Men det finns vissa saker som faktiskt var roligare när vi vrider tillbaka klockan – rally, till exempel!

För det första var rally en riktigt stor motorsport, ”alla” var intresserade och det fanns tusentals amatörer som körde rally bara för att det var så förbaskat roligt. Toppförarna var många och namnkunniga – riktiga stjärnor. Så är det inte längre. Stoppa valfri person på din arbetsplats och fråga vem Sébastien Ogier är. Ingen vet, ändå har han vunnit WRC tre år i rad. Och vad var de förresten för fel på ”Rally-VM”, hur många vet vad WRC är?

Rally kan aldrig bli lika spektakulärt som det var när Grupp B-bilarna körde 1982–1986. De var livsfarliga och det blev flera tragiska dödsfall. Säkerheten höjdes med nya reglementen men det var fortfarande rätt kul i rallyskogarna, det ser vi i videoklippet längst upp på sidan.

I en rallybil var Juha Kankkunen Finlands svar på Stig Blomqvist. Brutalt snabb i alla typer av bilar, säker och fåordig. Alltid som bäst när det verkligen gällde och det gav honom fyra VM-guld i rally. Juha var ingen citatmaskin precis, men har ändå myntat det odödliga ”The speed was okay, but the corner was too tight”.

Filmen är hämtad från VM-rallyt i Finland 1998. Juha Kankkunen körde sista året med Ford Escort WRC, nästa år började man tävla med Focus istället. Totalt kom han fyra i WRC det året och i Finland slutade det med en tredjeplats.

Ni som har gott minne kommer förmodligen ihåg att just det här året slutade WRC på det mest dramatiska sätt man kunde tänka sig. Så dramatiskt att det nästan inte går att hitta på ett filmmanus med så rafflande slut.

Allt skulle avgöras i sista deltävlingen i Storbritannien och Carlos Sainz behövde komma fyra som sämst för att vinna rally-VM. Vilket han också gjorde, fjärdeplatsen höll Sainz ända fram till 500 meter innan mållinjen då hans Toyota Corolla stannade. Istället blev det Tommi Mäkinen som vann sitt tredje VM-guld och han gjorde det till en svit på fyra genom att även vinna 1999.

Annons
Annons
Rulla till toppen