Jens, du som G-klass spekulant fick äran att åka och prova Mercedes senaste värsting, G 500 4×4². Hur har du haft det?
Tack, strålande. Vem kunde tro att ett regnigt decemberväder skulle vara perfekt? För terrängkörning vill man gärna ha så svåra utmaningar som möjligt och mjuk, blöt sand är inget för tungviktare. En vanlig G-klass väger 2,5 ton. Besten 4×4² lägger ytterligare 500 kilo på den vikten.
Tre ton!
Japp. Portalaxlar ökar markfrigången till 450 millimeter och spårvidden med 300 millimeter. Däcken är 325 millimeter breda och sitter på 22-tumsfälgar. Bilen har en frigångsvinkel fram på 52 grader och kan klara sidolutningar på 36 grader. Den är helt vansinnig.
Vad är det för drivlina?
Motorn är densamma som i AMG GT, en 4,0-liters V8 med dubbelturbo. Något lägre effektuttag dock, 422 hästar och 610 Nm. Lådan är en 7G-Tronic Plus. Som vanligt finns där tre diffspärrar. Dessutom dubbla uppsättningar stötdämpare/fjäderben på varje hjul som dessutom är ställbara.
Jaha, finns det någon mer information som är chockerande gällande G 500 4×4²?
Jo, priset. Det är inte Mercedes dyraste G-klass (det är G 65 AMG, 2.575.000 kronor) utan det är tillbehören som är bananas. Grundpriset ligger på 2.185.000 kronor. Då ingår all utrustning men vill du ha den skrikande gula färgen Electric Beam får du lägga till 20.706 euro!
• Längre provkörningsrapport i auto motor & sport nr 1. Obs missa inte filmen ovan.