Porsche lanserar 718 Boxster och 718 Cayman – med fyra cylindrar

Nästa år lanserar Porsche ett nytt, fyrcylindrigt motoralternativ i Boxster och Cayman. Samtidigt byter modellerna namn till 718 Boxster och 718 Cayman, vilket ska anknyta till en framgångsrik tävlingsmodell från 50- och 60-talen – körd bland annat av Joakim Bonnier.

Porsche lanserar 718 Boxster och 718 Cayman – med fyra cylindrar
Försvinner de sexcylindriga motorerna i Cayman och Boxster? Porsche säger det inte rakt ut, men vi misstänker att det blir så.

Att Porsche jobbat med nya, fyrcylindriga boxermotorer känner vi till och det har även bekräftats av Matthias Müller på den tiden när han var Porschechef. Men idag presenterar Porsche nyheten att de fyrcylindriga Boxster och Cayman dessutom byter namn – vilket var oväntat. Är det en ny modellnomenklatur som vi ser?

Från och med årsmodellskiftet till 2016 byter mittmotorbilarna Boxster och Cayman namn till 718 Boxster och 718 Cayman. Historiskt anknyter man till Porsches mittmotorbil 718 som byggdes 1957–1961 och tävlade framgångsrikt i bland annat Le Mans 24-timmars och landsvägsloppet Targa Florio som kördes på Sicilien. Det loppet vann för övrigt vår förarlegend Joakim Bonnier 1960 och 1963, bakom ratten på just Porsche 718.

De nya 2,0-liters boxermotorerna till Cayman och Boxster väntas få en effekt kring 240 hk och i Cayman S och Boxster S stiger siffran till runt 300 hk. Ännu högre effekt kan bli aktuellt i GTS-utförande. Om de fyrcylindriga turbomotorerna även innebär slutet för de sexcylindriga sugmotorerna hos Boxster och Cayman sägs inte rakt ut i Porsches pressrelease. Däremot berättar man att Boxster i fortsättningen ska prissättas högre än Cayman, som brukligt när det gäller taklösa modeller.

Föregångaren till sportbilsföretaget Porsche grundades av bilindustrilegenden Ferdinand Porsche. Han hade under en lång tid jobbat åt olika biltillverkare men bestämde sig för att öppna eget ihop med svärsonen Anton Piëch och förre racingföraren Adolf Rosenberger. Den 25 april 1931 registrerades företaget "Dr. Ing. h.c. F. Porsche GmbH – Konstruktion und Beratung für Motoren- und Fahrzeugbau." Det lilla ingenjörsföretaget bestod av tolv personer, handplockade av Ferdinand från sina tidigare anställningar och teamets yngsta medlem var Ferry Porsche, Ferdinands son.

Att Porsches modellnamn bestod av ett nummer kan härledas ända tillbaka till 30-talet. De projekt som ingenjörsfirman tog in fick nämligen ett nummer, exempelvis var Volkswagen Typ 1 (Folkvagnen) "Porsche Typ 60".

Efter andra världskrigets slut 1945 återvände Ferry Porsche ensam till Gmünd i Österrike då Ferdinand Porsche och Ferdinand Piëch hölls internerade. Ferry försökte få igång en inkomstbringande verksamhet för de 140 medarbetarna som arbetade i företaget. Man började med traktorer och vattenturbiner. Målet var förstås att återigen kunna bygga bilar och även tävlingsbilar. På uppdrag av det italienska teamet Cisitalia konstruerade Ferry Porsche två prototyper för racing, Type 360 och Type 370.

På våren 1947 hade Ferry Porsche formulerat en plan för sportvagnstillverkning och det nya sportbilsprojektet fick internnamnet "Type 356". Första bilen, "Ur-Porschen" ki356/1, hade motorn vänd mot mitten av bilen och en öppen roadsterkaross – precis som Porsche Boxster. Seriemodellen behöll namnet 356.

Porsche 356 premiärvisades på Genèvesalongen 1949 och redan året därpå började man exportera till den viktiga USA-marknaden. Sportbilstillverkaren Porsche hade inlett sin bana på egna ben och de första bilägarna blev hängivna märkesentusiaster. I mars 1951 tillverkades 356 nummer 500 och fem år senare byggdes bil "10.000". Totalt tillverkades över 76.000 356:or.

Modellnomenklaturen med nummer fortsatte Porsche med ända tills det var dags att introducera Boxster 1986 (den hade dock internnamnet 986), som fick namn efter en konceptbil som visades 1992. Efter Boxster kom Cayenne, Cayman, Panamera, Carrera GT och Macan. Men kanske blir det nu en återgång till nummer igen? Porsche 918 Spyder var först med nummer (som blinkar tillbaka till gamla sportvagnslegenden 917) och nu får vi vänja oss vid 718 också.

Här testas den då nya Porsche 718 RSK Spyder 1957, på Nürburgring. 718 ersatte 550 Spyder som inledde Porsches återkomst till racingbanorna under 1953–1956. Mannen med glasögon vid höger framhjul är Porschelegenden Fritz Huschke von Hanstein. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Landsvägsloppet Targa Florio på Sicilien var en av de äldsta motortävlingarna. Joakim Bonnier vann 1960 och 1963, den här bilden är från det senare tillfället med Porsche 718 GTR. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Några bilder på de fyrcylindriga Cayman och Boxster får vi inte men de ska lanseras nästa år.

KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tycker att det är ett klokt beslut att byta namn till 718!
192
131