Första provturen i Koenigsegg Regera

En provtur i nya Koenigsegg Regera med företagets grundare Christian bakom ratten – behöver vi säga mer?! Att köra på allmänna vägar i början av januari med minusgrader och cirka 1.500 hk på bakhjulen borde vara svårt – men Christian visar hur snäll Regera kan vara.
Annons

Ingen bilintresserad människa kan ha undgått ”bomben på Genèvesalongen”, det vill säga premiärvisningen av Koenigsegg Regera förra våren. Christian von Koenigsegg och hans team från Ängelholm slog alla med häpnad när de visade upp en helt ny bilmodell – som dessutom saknade konventionell transmission.

Någon provkörning av Koenigsegg Regera har inte varit aktuell ännu, utvecklingsarbetet pågår fortfarande. Men uppenbarligen har man kommit ganska långt, om vi får tro Koenigseggs egen copywriter och redaktör Steven Wade. Ni som känner igen namnet minns nog att Steven, eller ”Swade” som han kallats ibland, drev sajten Saabsunited.com för några år sedan.

Steven Wade må vara anställd hos Koenigsegg men det är ytterst sällan han får tillfälle att provköra någon av bilarna. Och, som Steven noga understryker, han är bilnörd först och främst – sedan anställd. I en personlig text beskriver Steven hur det var att provåka Koenigsegg Regera (klicka på länken för att hoppa dit). Och ni som vill uppleva hur det var kan se det i videoklippet ovan.

Koenigsegg Regera är en hybridbil som låter de tre elmotorernas kraft stötta förbränningsmotorn och det finns ingen konventionell växellåda. Man kallar transmissionen för ”KDD, Koenigsegg Direct Drive”. Sammanlagt ger elmotorerna cirka 700 hk och V8:an 1.100 hk. Alla hästarna finns dock inte närvarande vid samma varvtal så man kan inte förenkla det till att toppeffekten är 1.800 hk.

Batteripaketet lägger till en del vikt men å andra sidan går det att banta bort rätt många kilon också när det inte behövs en massa kugghjul i transmissionen. Hur transmissionen fungerar beskriver Christian von Koenigsegg i filmen ovan, men en mera detaljerad förklaring hittar vi i filmen nedan från Kyleengineers.

 

Källa: My First Drive In The Koenigsegg Regera

Första provturen i Koenigsegg Regera

Första provturen i Koenigsegg Regera

Första provturen i Koenigsegg Regera

Första provturen i Koenigsegg Regera

Första provturen i Koenigsegg Regera

Första provturen i Koenigsegg Regera

Första provturen i Koenigsegg Regera

Första provturen i Koenigsegg Regera

Första provturen i Koenigsegg Regera

Första provturen i Koenigsegg Regera

Första provturen i Koenigsegg Regera

Första provturen i Koenigsegg Regera

Första provturen i Koenigsegg Regera

Första provturen i Koenigsegg Regera

Första provturen i Koenigsegg Regera

Första provturen i Koenigsegg Regera

Första provturen i Koenigsegg Regera

Första provturen i Koenigsegg Regera

Första provturen i Koenigsegg Regera

Första provturen i Koenigsegg Regera

Första provturen i Koenigsegg Regera

Första provturen i Koenigsegg Regera

Första provturen i Koenigsegg Regera

Första provturen i Koenigsegg Regera

Första provturen i Koenigsegg Regera

Annons
Annons
Rulla till toppen