Ford räcker långfinger till Japan

Som amerikansk bilimportör är det väldigt svårt att lyckas i Japan. Efter ännu ett uselt år har Ford Motor Company beslutat sig för att dra ut sladden. Därmed blir det ingen högerstyrd Ford Mustang för japanerna.
Annons

Det japanska ordet för adjö – sayonara – är inte ett ”hejdå” utan snarare ett ”farväl för evigt”. Och så ska vi nog tolka det färska beskedet från Ford Motor Company att man beslutat sig för att lämna den japanska marknaden.

Beslutet ska ses i ljuset av den stora, japanska marknaden där det under 2014 såldes 5,5 miljoner bilar. Under 2015 sjönk försäljningen med cirka tio procent men det ändå en betydande marknad där Toyota är klart störst med en marknadsandel kring 25 procent. Mercedes är största importmärke med cirka 50.000 bilar per år, Volvo ligger på runt 12.000 bilar/år. Försäljningen kan dock variera kraftigt i Japan, sämst gick det 2010.

Japanerna är väldigt nationalistiska i sina bilval och andelen importbilar kommer inte upp till ens fem procent. Speciellt svårt har det varit för amerikanska varumärken och de senaste åren har antalet bilhandlare för US-bilarna sjunkit dramatiskt.

Amerikanerna bruka skylla på importreglerna och japanernas svar har varit att jänkarna inte tillverkar bilar som passar i Japan. Båda åsikterna äger förmodligen sin riktighet.

Senaste siffrorna kommer från tredje kvartalet 2015 och då var Ford sämsta importmärke med endast 3.700 bilar. En så liten marknadsandel gör det omöjligt för Ford att driva verksamheten med någon lönsamhet. Den modell som de japanska bilentusiasterna förmodligen mest kommer att sakna är nya generationen Ford Mustang – som för första gången faktiskt tillverkas som högerstyrd.

Även GM har haft det mycket svårt i Japan. För några år sedan slutade man med högerstyrda Opel (Vauxhall) i Japan och säljer inte mer än drygt 1.000 fordon per år. Att GM följer Fords exempel vore därför inte förvånande.

Ford Motor Company har varit på den japanska marknaden sedan 1974 och har idag 52 bilhandlare i Japan. De modeller man sålt har bland annat varit Fiesta, Focus, Kuga och Explorer. Men beskedet i måndags är alltså att man stänger ner i Japan och Indonesien ”… då det inte finns någon framkomlig väg för att nå lönsamhet.”

Annons
Annons
Rulla till toppen