Otäck bilbrand blir svårsläckt – följ våra tips för att lyckas med släckningen

Att släcka en bilbrand är en konst, och den kan man bli bra på genom att träna. Du som inte har möjlighet att träna kan lägga några av våra tips på minnet, då slipper du göra samma (dyrbara) misstag som i filmen ovan.

Exakt vad som går fel med den Ford Mustang som står på startlinjen till dragstrippen vet vi inte. Men det har beskrivits som ett fel med lustgasanläggningen, vilket inte är helt osannolikt. För att öka toppeffekten tillfälligt kan man spruta in lustgas i motorn och tillföra extra bensin.

För att installera lustgasen krävs slangar och munstycken för från en gastub fram till motorn och dessutom extra slangar för bensinen. En originalmotor har som regel bra kvalitet på sina bränsleslangar och har testats enligt alla konstens regler, men installation av eftermarknadsgrejer har gått fel mer än en gång, om man säger så…

Det kan vara så att en slangkoppling brustit och bensin börjat brinna av värmen från motorn. Bensin är extremt lättantändligt (diesel är lite svårare att få fjutt på) och det ska man tänka på vid släckning, det gäller inte bara att släcka lågorna utan även få ner värmen – annars tänder det på nytt.

Här listar vi tolv punkter som du måste ha koll på, om det börjar brinna…