Här hintar Porschechefen om en helt ny coupésuv

Efter dieselskandalen blev det Porschechefen Matthias Müller som blev vd för hela Volkswagenkoncernen. Hans ersättare som chef för Porsche heter Oliver Blume och han är...
Annons

Efter dieselskandalen blev det Porschechefen Matthias Müller som blev vd för hela Volkswagenkoncernen. Hans ersättare som chef för Porsche heter Oliver Blume och han är verkligen ingen nykomling – han har tidigare varit ansvarig för produktion och logistik på Porsche.

Vi har markerat de viktigaste citaten med gul färg – till exempel där Porsche avslöjar att han vill bygga ett laddnätverk för elbilar, på samma sätt som Tesla Supercharger, och att Porsche kan utveckla en coupésuv.

• Helgen närmar sig och du har alla Porschemodeller till ditt förfogande. Vilken väljer du?

”Om den hade varit färdig, vår helt eldrivna Mission E. Men jag är också väldigt förtjust i vår nya 911 Turbo som vi nyss tagit till en ännu högre nivå. För mig är det världens bästa sportbil. Ingen annan bil förenar vardagsvänlighet och motorsport så perfekt som 911 Turbo.”

• Hur ser dina krav ut på en helt eldriven Porsche?

”För mig är det väldigt att den känns som en typisk Porsche att köra. Kördynamik, köregenskaper, sportighet – det måste kännas Porsche. Med över 600 hästkrafter blir det tillräckligt med effekt och vi kombinerar den prestandan med vardagsduglighet. Mission E blir en fyradörrars 2+2-bil där också större personer kan sitta i baksätet. Vi planerar en räckvidd på 50 mil. Och vi förser den med 800-voltssystemet från våra LMP1-tävlingsbilar så den kan laddas på en kvart till 80 procent. Därmed är det möjligt att också åka långt i Mission E.”

• Just nu saknar Porsche en infrastruktur med de nödvändiga snabbladdningsstationerna för en bil som Mission E. Ska ni själva investera i det?

”Vi för samtal gemensamt inom Volkswagenkoncernen såväl som på regeringsnivå och med andra biltillverkare. Tyskland vill främja elbilarna och måste investera i infrastrukturen. Men som biltillverkare har vi också ett stort intresse i att snabbt bygga ut ett laddnät. Jag utesluter inte att vi själva investerar i laddinfrastruktur. Det är viktigt att ett sådant nät inte bara täcker in Tyskland utan också andra länder. För oss är det viktigt med ett rikstäckande snabbladdningsnätverk med en effekt på över 150 kW per laddstation.”

• Premiären för Mission E är planerad till slutet av det här årtiondet. Kan vi utgå från att laddnätverket är utbyggt tills dess?

Ja, mot slutet av det här årtiondet har vi ett snabbladdningsnätverk för elbilar på de viktigaste marknaderna. Det blir ett viktigt försäljningsargument mot våra kunder för att kliva över till en elbil. Och vi på Porsche är inte ensamma om att vilja ha en infrastruktur – det kommer alla tillverkare och länder vilja ha.”

• Fram till lanseringen av Mission E satsar ni på laddhybrider. Vad kan vi förvänta oss för räckvidd på eldrift i laddhybridmodellerna?

”Vi är förespråkare av hybridbilar som övergångsteknologi, och vi har ju använt tekniken framgångsrikt i motorsporten. Laddhybriderna blir attraktivare med längre elräckvidd. Med nya Panamera planerar vi att öka räckvidden i körcykeln med mellan 40 och 50 procent till mer än fem mil.

• Hur stor andel av alla sålda Cayenne och Panamera är laddhybrider?

”Just nu ungefär tio procent.”

• Planerar ni att erbjuda alla modeller med laddhybridteknik framöver?

”Inom ramen för vår framtidsplan tänker vi igenom det väldigt intensivt, vilken blandning av olika drivlinor som är rimligt. I grund och botten tycker vi dock att alla Porschemodeller i framtiden kan erbjudas som laddhybrid.

Här hintar Porschechefen om en helt ny coupésuv
”Det är ingen hemlighet att Audi utvecklar en helt eldriven bil med lång räckvidd. Självklart tittar vi också på vilka moduler vi kan använda gemensamt. Å andra sidan finns det tydliga skillnader. Audi bygger en suv, vi bygger en sportbil”, säger Porschechefen om nya Audi E-tron Quattro.

• Förutom eldrift är ju autonom bilkörning en stor framtidsfråga för bilbranschen. Vad passar för Porsche och vad passar inte?

”Det är en viktig fråga för oss. En sak är klar: en Porsche ska även i framtiden vara en bil som kunderna kan köra själva. Men trots det finns flera intressanta funktioner när det gäller självkörande bilar som även vi på Porsche ska använda. Ta kökörningsassistenten till exempel. I bilkö är det väldigt bekvämt att kunna luta sig tillbaka och läsa tidningen. Även helt automatisk parkeringsassistent i parkeringsgarage skulle jag räkna dit.”

• Också i en Porsche 911?

”Ja, även i en 911. För oss gäller det att definiera vilka autonoma funktioner som passar i vilka modeller – och vilka som inte passar. Det blir säkert färre funktioner i 911 än i Panamera. Även om en Porsche kan köra själv måste upplevelsen vara känslofylld.”

• Autonom bilkörning, uppkoppling, elbilar – det pågår så mycket nytt i bilbranschen. Vad vill du att Porsche ska satsa på för att forma varumärket?

”Porsche står alltid för kördynamik, drivlina och design – och så blir det även i framtiden. Eltekniken ger oss väldigt stora möjligheter som vi ska utnyttja: i alla långloppsrace med våra hybridbilar, som har högre systemeffekt än Formel 1-bilarna, lär vi oss mycket – erfarenheter som vi successivt för in i våra serietillverkade sportbilar. När det gäller autonom bilkörning och uppkoppling måste vi enligt mig inte vara först, utan erbjuda lösningar som passar våra kunder perfekt.

• Vad betyder all ny teknik för den ikoniska 911-modellen? Blir nästa generation 911 till exempel större än dagens modell?

”Nej, nästa 911 blir med största säkerhet inte större. Det här är en filosofisk fråga för oss. Eldrift och digitalisering för med sig en syntetisk känsla. Därmed är det viktigt för ett högteknologiskt märke som Porsche att bibehålla våra traditioner. Vi har moderna bilar som du också kan köra på ett ’rent’ och ofiltrerat sätt.”

Här hintar Porschechefen om en helt ny coupésuv
Porsche Panamera kommer snart i ny generation men märkeschefen vill inte avslöja hur mycket lättare den blir.

• Innan nästa generation 911 presenteras kommer en ny Panamera. Vad var det viktigaste utvecklingsmålet för den modellen?

”Vi fokuserade mycket på designen och drivlinan. Och när det gäller kördynamik ville vi nå en ännu högre nivå. All elektronik i bilen visar det bästa vi som märke har att erbjuda. Infotainment och uppkoppling har allt som kunderna förväntar sig – allt är väldigt enkelt och intuitivt att sköta. Jag håller personligen koll på utvecklingen regelbundet, och jag tror ni kommer bli imponerade!”

• Får Panamera fyrhjulsstyrning?

”Ja, en bakaxel som kan styra ger sensationell stabilitet i kurvorna. Det är det som är speciellt för Porsche, att vi flyttar över mycket från våra tvådörrars sportbilar till våra andra modeller. Det gäller inte bara för Panamera utan också för suvarna.”

• Hur mycket lättare blir Panamera?

”Där vill jag inte ge någon exakt siffra, men jag kan säga att vi bygger Panamera helt i aluminium. Därför har vi investerat massivt i fabriken i Leipzig och köpt ett företag som specialiserat sig på tillverkning av verktyg. Det ger en liten inblick i vart Porsche är på väg när det gäller lättviktsteknik.”

• Om suv-trenden fortsätter och kunderna efterfrågar en coupésuv från Porsche – är det en tänkbar modell för er?

”Porsche är och förblir ett sportbilsmärke. Det gäller också för suvarna. En coupésuv kan tolkas på ett väldigt sportigt sätt och därför skulle det också vara passande för Porsche. I suv-segmentet finns fortfarande många möjligheter.”

Intervju: Jens Katemann, auto motor und sport
Översättning: Erik Söderholm

Annons
Annons
Rulla till toppen