Volkswagens laddhybrider får problem i svenskt vinterklimat

De nya laddhybriderna från Volkswagen startar över huvud taget inte vid 27 minusgrader, och bilen kan inte köras på eldrift under tio minusgrader. Det märkte...
Annons

De nya laddhybriderna från Volkswagen startar över huvud taget inte vid 27 minusgrader, och bilen kan inte köras på eldrift under tio minusgrader. Det märkte en Volkswagen Golf GTE-köpare och nu skriver auto motor & sport om problemen.

De svenska återförsäljarna hade inte fått någon information om hur Volkswagen Golf GTE och Passat GTE fungerar i riktigt kallt svenskt vinterklimat och kunde därmed inte heller informera kunderna.

”Antingen mörkade VW medvetet inför kunderna att deras laddhybrider inte fungerar med eldrift i minus tio grader, eller så vågade inte teknikerna berätta för sina chefer”, skriver auto motor & sports chefredaktör Alrik Söderlind i ett blogginlägg.

Bilarna går in i hybridläge vid –10 grader och går inte att köra i helt elektriskt läge. Vid –27 grader kan bilen få startproblem men det kan å andra sidan även ”vanliga” bilar.

Så här svarar Volkswagens svenska informationschef Marcus Thomasfolk:

”Det är korrekt att det fanns brister i informationen kring detta i början av GTE-lanseringen och det är något vi verkligen beklagar. Så fort vi uppmärksammades på GTE-modellernas egenskaper i samband med vissa temperaturer gick vi ut med information till våra återförsäljare och i andra sammanhang, som till exempel vår hemsida.”

Enligt honom måste bilen använda bensinmotorn för att värma upp kupén i temperaturer under tio grader. Annars får föraren sitta och frysa. En helt eldriven bil har ett större batteri och kan därmed både värma upp kupén och driva bilen.

Volvo V60 Twin Engine har även den en begränsning vid 15 minusgrader och en Mitsubishi Outlander-ägare har bloggat om problemen vid 20 minusgrader.

Uppdatering: Volkswagen har gått ut med ett nytt uttalande och är beredda att köpa tillbaka bilar om köparen är missnöjd. Så här skriver Marcus Thomasfolk:

”Jag vill gärna vara tydlig med att misstaget att inte informera de första kunderna om temperaturbegränsningarna i våra laddhybrider helt och hållet är något vi tar på oss. Som tidigare skrivet hade vi helt enkelt inte tillgång till den informationen från början, men så fort det kom till vår kännedom så förtydligade vi detta i olika sammanhang.”

”Om det är någon kund som upplever att man inte fått information om temperaturgränserna, och på grund av detta är missnöjd med sitt val av bil, är vi beredda att ta ansvar för ett återköp enligt gällande branschvillkor. Det vill säga med avdrag för körsträcka etc. I så fall ska man ta denna första kontakt med aktuell återförsäljare.”

Annons
Annons
Rulla till toppen