Alla bilder och fakta om Volvo XC40 Crossover

Idag, onsdag, visade Volvo två helt nya konceptbilar vid ett välbesökt evenemang på huvudkontoret i Göteborg. Det handlar om hybridkoncept 40.1, vilken är en något förtäckt version av...
Annons

Idag, onsdag, visade Volvo två helt nya konceptbilar vid ett välbesökt evenemang på huvudkontoret i Göteborg. Det handlar om hybridkoncept 40.1, vilken är en något förtäckt version av den XC40 som ska lanseras nästa år. Den andra nyheten är ett elbilskoncept vid namn 40.2, eller om man så vill nästa V40 (läs mer om den här). 

”De nya bilarna i 40-serien har potential att förbättra vår marknadspenetration i ett viktigt, växande segment. Det elektrifierade drivlineprogrammet, som omfattar både en ny kompakt laddhybrid med Twin Engine och en ren elbil, är centralt för CMA-arkitekturen”, säger Volvos vd och koncernchef Håkan Samuelsson. 

XC40 och V40 blir först ut att byggas på Volvos helt nya CMA-plattform (Compact Modular Architecture), den plattform som ska ligga till grund både för Volvos små modeller och kommande modeller från moderbolaget, Geely.

I XC40-konceptet sitter en hybriddrivlina med trecylindrig bensin-turbomotor och en elektrisk motor. Den är framhjulsdriven, till skillnad från sitt större hybridsyskon XC90 T8.

Bensinmotorn ger 177 hk och elmotorn 55 kW, där kraften kommer ett kompakt batteri monterat i mitten av bilen. Den sammanlagda effekten är 246 hk och räckvidden med enbart elmotor hamnar runt 50 km. Bränsleförbrukning och CO2-siffror har inte släppts ännu, men Michael Fleiss, chef för motor och drivlina, lovar att den kommer att vara klassledande. ”Om det inte är så har vi gjort något fel”, säger han till Autocar.

Designmässigt känner vi igen mycket av formspråket från Volvos större modeller, särskilt XC90 och V90.

”CMA har hjälpt oss att fånga något speciellt, något ungdomligt, i våra nya konceptbilar. De har en energi, en nytänkande och spännande urban profil som skiljer dem från mängden. Vi kommer att se mer av detta i framtidens mindre Volvobilar”, säger Thomas Ingenlath, Volvo Cars designchef.

Peter Mertens, chef för forskning och utveckling, berättar att den nya CMA-plattformen ska ses som lillebror till större SPA, som ligger till grund för Volvos 90-serie. Den kommer att bjuda på en liknande grad av, vad Mertens kallar, ”plug and play”-flexibilitet. CMA kommer därmet att möjliggöra både fram- och fyrhjulsdrivna varianter.

Mertens säger också att det blir möjligt för Geely att använda billigare komponenter och samtidigt tillåta Volvo att göra versioner som kan konkurrera i premiumsegmentet.

• Missa inget – följ oss på Facebook!

Alla bilder och fakta om Volvo XC40 Crossover

Alla bilder och fakta om Volvo XC40 Crossover

Alla bilder och fakta om Volvo XC40 Crossover

Alla bilder och fakta om Volvo XC40 Crossover

Alla bilder och fakta om Volvo XC40 Crossover

Alla bilder och fakta om Volvo XC40 Crossover

Alla bilder och fakta om Volvo XC40 Crossover

Alla bilder och fakta om Volvo XC40 Crossover

Alla bilder och fakta om Volvo XC40 Crossover

Alla bilder och fakta om Volvo XC40 Crossover

Alla bilder och fakta om Volvo XC40 Crossover

Alla bilder och fakta om Volvo XC40 Crossover

Alla bilder och fakta om Volvo XC40 Crossover

Alla bilder och fakta om Volvo XC40 Crossover

Alla bilder och fakta om Volvo XC40 Crossover

Alla bilder och fakta om Volvo XC40 Crossover

Alla bilder och fakta om Volvo XC40 Crossover

Alla bilder och fakta om Volvo XC40 Crossover

Alla bilder och fakta om Volvo XC40 Crossover

Alla bilder och fakta om Volvo XC40 Crossover

Alla bilder och fakta om Volvo XC40 Crossover

Alla bilder och fakta om Volvo XC40 Crossover

Alla bilder och fakta om Volvo XC40 Crossover

Alla bilder och fakta om Volvo XC40 Crossover

Alla bilder och fakta om Volvo XC40 Crossover

Alla bilder och fakta om Volvo XC40 Crossover

Alla bilder och fakta om Volvo XC40 Crossover

Annons
Annons
Rulla till toppen