Nu vet Koenigsegg varför deras One:1 kraschade

Många yttre komponenter gick sönder, men på det hela taget klarade bilen av smällen på ett bra sätt – trots 110 km/h in i räcket....
Annons

Nu vet Koenigsegg varför deras One:1 kraschade
Många yttre komponenter gick sönder, men på det hela taget klarade bilen av smällen på ett bra sätt – trots 110 km/h in i räcket. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

I ett pressmeddelande berättar Koenigsegg Automotive att man nu analyserat fordonsdata från den One:1 som i måndags kraschade på Nürburgring. De data som sparats i bilens ”svarta låda” visar att det var framhjulen som låste sig efter att vänsterhjulets ABS-sensor gått sönder.

Felet på ABS-sensorn markerades på instrumentpanelen med en varningslampa. Men föraren hann inte uppmärksamma felet innan inbromsningen till kurvan och det var första gången bromskraften var så stor att ABS-funktionen aktiverades. Framhjulen låste sig och systemet är programmerat för att låta bakhjulen rotera så att inte hela bilen snurrar runt. På det viset går bilen med fronten först, där deformationszonen är bäst.

Felet på frambromsarna inträffade i en hastighet av 170 km/h och när bilen träffade avbärarräcket var hastigheten nere i 110 km/h. Bilen lyftes upp i luften efter smällen och roterade 180 grader innan den landade 22 meter längre bort i en gräsbevuxen sluttning. En kolfiberpanel hade deformerats in i avgassystemet och det utbröt en mindre brand, som dock föraren kunde släcka med den brandsläckare som fanns i bilen.

Koenigsegg Automotive skriver i sitt pressmeddelande att alla säkerhetssystem fungerade som de ska. Föraren fördes till sjukhus för rutinkontroll men hade inga allvarliga skador. Kolfibermonocoquen, även kallad för ”badkaret”, där förare och passagerare sitter var oskadd. Inga bränsle- eller oljeläckage uppstod, trots det mycket kraftiga krockvåldet. Bilen ska repareras men om den hinner bli klar innan testsäsongen är över på Nürburgring vågar man inte lova i nuläget.

Ingenjörerna på Koenigsegg Automotive simulerade samma fel på en annan bil i Ängelholm. Bilen betedde sig likadant som den One:1 som kraschade på Nürburgring. Normalt skulle en förare uppsöka sin verkstad om en varningslampa tänds men förloppet under testet var så snabbt att föraren aldrig hann uppmärksamma felet förrän det var för sent.

Koenigsegg Automotive ska nu göra en uppdatering av programvaran till sina bilar så att ett fel på ABS-senorerna ingår i bilarnas ”Active Systems Warning” och maxhastigheten begränsas till 100 km/h tills felet är åtgärdat.

Allt sammantaget så skriver Koenigsegg Automotive att man är nöjda med hur bilen betedde sig, med tanke på det höga krockvåldet. Man är också mycket tacksamma för att föraren klarade sig utan skador och hade sinnesnärvaro nog att släcka branden som uppstod. Testerna ska fortsätta och målet är fortfarande att få till en ny rekordtid för serieproducerade sportbilar på Nürburgring.

Nu vet Koenigsegg varför deras One:1 kraschade
Bilarna från Koenigsegg har ett ”Active Systems Warning” som syns i huvudinstrumentet. Fel på ABS-sensorerna ska indikeras på ett tydligare sätt med en programuppdatering.
Annons
Annons
Rulla till toppen