Varning: Audis reklamfilm är allt för farlig att se

Allt för farlig för tittarna? Ja, det anser Advertising Standards Authority, ASA, en brittisk branschorganisation som bedömer om reklam uppfyller de lämplighetskrav man ställt upp....
Annons

Allt för farlig för tittarna? Ja, det anser Advertising Standards Authority, ASA, en brittisk branschorganisation som bedömer om reklam uppfyller de lämplighetskrav man ställt upp.

Audis senaste film i en kampanj för nya generationen R8 ska spegla modellens karaktär. I den första filmen betonar Audi att ”hastighet är inte allt” (längst ner på sidan) och i den andra filmen visas ett öga på en förare som kör i en tunnel. Närbilden ska spegla koncentrationen hos föraren, enligt Audi.

Men efter klagomål från en (1) tittare som tycker att Audi förhärligar fortkörning i sin reklamfilm beslöt Advertising Standards Authority att förbjuda visning.

Audi överklagade beslutet och hävdade att budskapet inte alls handlar om att köra fort, utan ha kontroll. Det datoranimerade ögat är uppenbart konstgjort, ansåg Audi. Filmen är dessutom inspelad i en hastighet under 50 km/h.

Men beslutet från ASA ligger fast och man säger: ”Vi anser att tittarna kan tolka förändringar i pupillstorlek som en känslomässig reaktion på körningen av bilen, som understryks av det hörbara motorljudet under ögonsekvensen.” Vad säger ni läsare – är det här en allt för farlig film att visa?

Annons
Annons
Rulla till toppen