Vatteninsprutning gör din bil snålare – här är alla fakta

Med vatteninsprutning kan motorn ge högre toppeffekt, få väsentligt lägre förbrukning och bättre avgasutsläpp. Vilket låter som en dröm. Men det handlar bara om att tillföra vatten, på ett smart sätt. Här är alla fakta som du måste veta om vatteninsprutning!

Vatteninsprutning gör din bil snålare – här är alla fakta

Chansen är stor att du snart kör du en bil med vatteninsprutning som ger högre toppeffekt, lägre förbrukning och bättre avgasvärden.

Vatten innehåller ingen energi som vanligt fordonsbränsle och därför låter det kanske underligt när man hävdar att vatteninsprutning ökar toppeffekten. Men det finns en teknisk förklaring till varför vatten har en sådan gynnsam påverkan, läs vidare så ska vi förklara allt.

Redan de gamla grekerna använde vatteninsprutning, brukar man skoja. Det är förstås inte helt sant men vatteninsprutning är en idé som funnits väldigt länge, ända från början av förra seklet.

Vatteninsprutning började användas på allvar under andra världskriget. I jakten på ständigt mera kraftfulla flygmotorer insåg ingenjörerna att vatteninsprutning kunde ge jaktflygplanen högre topphastighet, samtidigt som tungt lastade bombplan orkade lyfta från korta landningsbanor.

Även bilmotorer har haft vatteninsprutning. 60-talets första försök med turbomotorer – Oldsmobile Jetfire – hade vatteninsprutning. Man kallade blandningen för "Turbo Rocket Fluid" då det var en mix av destillerat vatten och metanol. Även Saab sålde ett "originaltillbehör" under 70- och 80-talen med vatteninsprutning för att öka toppeffekten från 145 till 160–165 hk.

Vatteninsprutningen återvände dock till historieböckerna när Porsche 1978 införde laddluftkylaren på 911 Turbo. Även Saab började använda intercooler på sina turbomodeller och då behövdes inte längre vatteninsprutning för att bemästra höga temperaturer i insugsluften.

När luften komprimeras i turboaggregatet stiger temperaturen. För hög temperatur är något man till varje pris vill undvika eftersom det kan leda till knackningar och förtändning, något som i sin tur kan ge motorskador och i värsta fall totalhaveri. Vatteninsprutning användes därför på de tidiga turbomotorerna för att få ner temperaturen på insugsluften.

I sammanhanget kan nämnas att även bränsle går att använda som "kylning" i en turbomotor. Genom att öka på mängden bränsle vid maxbelastning uppnås en kylande effekt i förbränningen men bara till en viss gräns. Dessutom ökar ju bränsleförbrukningen.

Vad är då hemligheten med att spruta in vatten i en motor? Vatten innehåller som sagt inget som går att förbränna som bränsle men då vattendimman övergår till ånga inne i förbränningsrummet drar vattenmolekylerna till sig värme, vilket kyler omgivningen och temperaturen sjunker. Det är en kunskap som alltså använts långt tillbaka, men nu kan få en ny renässans.