När svenskarna får välja åker vissa på stryk

Idag är det ”Bilens dag” och för att uppmärksamma det har intresseorganisationen Sveriges Annonsörer låtit göra en undersökning. Drygt 1.000 svenskar fick välja bland de...
Annons

Idag är det ”Bilens dag” och för att uppmärksamma det har intresseorganisationen Sveriges Annonsörer låtit göra en undersökning. Drygt 1.000 svenskar fick välja bland de 15 biltillverkare som säljer mest i Sverige och plocka ut sin favorit.

Eftersom ungefär var fjärde bil som rullar i Sverige är tillverkad av Volvo var det ingen överraskning att just vårt eget bilmärke fördrogs av 24 procent av de tillfrågade. Det var heller ingen större skillnad mellan könen eller i åldersgrupperna – Volvo har ett starkt varumärke, helt enkelt.

Vi på redaktionen som skriver om bilar dagligen kan sedan nickande gå igenom listan och konstatera att det inte är några större överraskningar. Intresset kring ett varumärke avspeglar också tydligt hur många som vill läsa nyheter om just den biltillverkaren.

Det som är lite förvånande hittar vi längst ner i listan. Att etablerade varumärken som Renault och Nissan bara föredras av vardera en procent är märkligt. Liksom att ingen väljer Fiat – noll procent!

Detaljstuderar man undersökningen, som gjordes av företaget Novus, går det också att läsa ut att populära Toyota har flest vänner bland de något äldre. Audi och BMW är populärare bland män och Hyundai rankas högre av kvinnorna.

 

Lista: Här är bilmärkena svenskarna föredrar

 

Vilket bilmärke föredrar du?

  • Volvo, 24 %
  • Audi, 11 %
  • BMW, 8 %
  • Toyota, 7 %
  • Volkswagen, 7 %
  • Mercedes, 5 %
  • Ford, 4 %
  • Skoda, 3 %
  • Hyundai, 2 %
  • Kia, 2 %
  • Opel, 2 %
  • Peugeot, 2 %
  • Nissan, 1 %
  • Renault, 1 %
  • Fiat, 0 %
  • Vet ej, 8 %
  • Inget av ovanstående, 5 %
  • Annan, 7 %

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Sveriges Annonsörer. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten 18 till 79 år. Totalt har 1051 intervjuer genomförts under perioden 6 till 12 oktober 2016. Deltagfrekvensen var 58 procent. Undersökningen genomfördes via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.

Annons
Annons
Rulla till toppen