Volkswagen CC – den kupéformade Passat-kusinen – har aldrig lyckats övertyga marknaden om sin förträfflighet.
Dags för ersättaren Arteon. Den är över 4,8 meter lång och elegant, men tack vare en stor baklucka också mer praktisk än CC. Arteon har fått 54 millimeter längre axelavstånd och är byggd på VW:s modulära plattform MQB.
På dammiga vägar i Sydafrika fick vi chansen att prova vad Volkswagens nya flaggskepp (sedan Phaeton försvann) klarar av.
Den nya bakluckan är fäst i taket och ger enklare åtkomst till lastutrymmet. Under den stora bakluckan finns 563 liter förvaringsutrymme, blott 100 liter mindre än i Passat Variant.
Men Arteon ska inte bara klara vardagslivet, något som VW:s bilar ofta varit bra på, utan också ge sin ägare åtminstone en liten del av den premiumvärld som finns hos Audi, BMW och Mercedes.
Utifrån har det lyckats bra. Den statusmedvetna, moderna grillen är inramad av de smala LED-strålkastarna, och den låga silhuetten med de breda axlarna bak skiljer Arteon markant från den mer försiktiga CC.
Motorutbudet är medvetet hanterbart. Instegsmotor är 1,5 TSI/150 hk med manuell låda eller dubbelkopplingslådan DSG. Den större 2-litersmotorn finns med 190 och 280 hk och enbart DSG-låda. 2-litersdieseln utvecklar, beroende på plånbok, allt mellan 150 till 240 hk – från 190 hk enbart med fyrhjulsdrift och DSG.
En plugin-hybrid med 10 mils räckvidd (60 Ah batterikapacitet) kommer också under bilens livscykel.
För en gångs skull har Volkswagen följt formerna från en studie: Den Sport Coupé Concept GTE som stod på Genève-salongen har stora likheter med nya Arteon. Gäller det också för rent tecknade, moderna förarplatsen? Inte riktigt.
I princip omges föraren en välgjord Passat-cockpit – men de yttre formerna hade lovat ett modernare inre. Vissa detaljer, som den analoga klockan i panelens mitt, känns som att backa i tiden. För tio år sedan stod den för lyx, men nu? Arteon har den nya infotainment-generationen med digitala kombiinstrument och 9,2-tumsskärm i mittkonsolen. Den försvinner elegant bakom en glasyta. Men det är ungefär allt. En missad chans!
Men låt oss lämna diskussionen om design – det är som bekant en smaksak – och i stället trycka på startknappen för att väcka 190-hästarsturbon.
Tack vare det långa axelavståndet och den adaptiva dämpningen bjuder Arteon en följsam fjädringskomfort när den rullar över de gropiga vägarna i Sydafrika. Något dynamikmonster är den stora bilen med den här motorn ändå inte, men för snabba långresor med bra ljudkomfort fungerar den bra. Bilen styr inte in i kurvorna särskilt spontant, men går igenom med en lätt understyrning. Sätena är bekväma, gränssnitten intuitiva – det brukar VW behärska.
Totalt sett är Arteon en mycket rymlig och intressant formgiven bil, som inte heller är för dyr. Den lär bli något dyrare än den bil (CC) som den ersätter. Arteon har betydligt mer personlighet och är därmed ett prisvärt alternativ till Audi A5 Sportback eller BMW 4-serie Gran Coupé, även om den inte når deras kördynamik.
Arteon gör sin publika premiär vid bilsalongen i Genève i mars 2017. Några veckor senare ska den finnas ute hos handlarna.
Text: Jens Katemann, Auto Motor und Sport
Bearbetning: Michael Åhman