Nya Q8: ”Varje ny Audimodell får sin egen karaktär”

Om bara några veckor ska Audi premiärvisa Q8 e-tron i konceptform. Det är en ”suvcoupé” som lägger sig i toppen av det lyxiga segment som...
Annons

Om bara några veckor ska Audi premiärvisa Q8 e-tron i konceptform. Det är en ”suvcoupé” som lägger sig i toppen av det lyxiga segment som BMW X6 och Mercedes GLE Coupé skapat.

Tekniskt baserar sig nya Audi Q8 på den arkitektur vi hittar hos Q7 och det innebär att vi kan förvänta oss samma drivlinor, allt från 3,0 V6 TDI och ända upp till en SQ8. En helt eldriven Audi Q8 är mindre sannolik då det behovet ska täckas av kommande Audi Q6 – som är byggd från grunden som en elbil.

Chefsdesigner Marc Lichte anställdes i februari 2014 och han har gjort flera uppmärksammade konceptbilar. Bland annat Audi Prologue och Prologue Avant, som både kan vara en föraning om en coupé- och kombi-version av nya generationen A8. Audi Q8 blir Marc Lichtes första, helt ”egna” modell hos Audi även om han var med i slutfasen av nya Audi A8 – som väntas presenteras under sommaren 2017.

Nya generationen av A4 och A5, liksom Q5, skapades under Wolfgang Eggers tid som chefsdesigner. De modellerna har fått (rättmättig?) kritik för att vara allt för lika sina föregångare – och framför allt väldigt lika varandra. Men framöver kommer vi att se en annan designfilosofi, säger Marc Lichte till ”Die Welt”:

”Enligt många kunder missade våra modeller chansen till en nödvändig differentiering”, säger Marc Lichte på sitt diplomatiska vis. ”Det kommer att förändras i framtiden. Varje ny Audimodell kommer att ha sin egen karaktär och det ska återspeglas i designen, både exteriört och interiört.”

Det Marc Lichte säger blir i så fall något av en revolution för Audi, som varit designkonservativa under årtionden och tagit mycket försiktiga steg vid varje generationsskifte. Men Marc Lichte stannar inte där, utan tänker även ta Audi in i framtiden med hjälp av helt nya pekskärmar.

En föraning av denna interiördesign ska vi få se i Audi Q8 Concept, som premiärvisas i Detroit i början av januari. Den seriemässiga tillämpningen kommer sedan i nästa generation Audi A8. Huvudinstrumentet framför ratten blir en bildskärm, en teknik som redan används i flera Audimodeller. Men i mitten används en böjbar oledskärm med så kallad ”haptisk feedback”, en liten vibration som gör att man får en bekräftelse på knapptrycket, utan att behöva titta på skärmen. Den stora nackdelen med pekskärmar är att man inte vet vad man gör, utan att samtidigt titta på skärmen – vilket innebär att blicken inte längre är där den borde, på vägen.

Den nya pekskärmen i Audi A8 styr i stort sett alla funktioner i bilen. Bland de få fysiska reglage som blir kvar är knappen till varningsblinkers samt en knapp för att snabbt stänga av parkeringssensorn.

”Med A8 introducerar vi ett helt nytt koncept som inte behöver några strömbrytare”, säger Marc Lichte till Die Welt. ”Alla andra modeller kommer att följa denna grundläggande princip.”

Nästa generation Audi A8 blir autonom, självkörande, i hastighet upp till 130 km/h. Toppmodellens teknik överförs sedan till övriga modeller och Marc Lichte har även övervakat designarbetet för nästa generation A6 och A7. De närmaste åren blir det en snabb modelloffensiv för Audi med många nyheter och där ska Q-modellerna vara de som sticker ut mest.

Intervjun med Marc Lichte görs i Audis nya designcentrum, som nu är på väg att färdigställas. Det är en stor byggnad på sex våningar och 5.100 kvadratmeter, på två våningsplan finns plats för 20 bilmodeller i skala 1:1. De gamla lermodellerna försvinner inte, men allt mer designarbete görs i datorer:

”I framtiden kommer vi nästan uteslutande att jobba i CAD-miljö,” berättar Marc Lichte. ”Man skissar och sen får datorn jobba över natten, på morgonen kan man titta på bilen i alla vinklar.”

Men själv är Marc Lichte en produkt av den gamla skolan. Med blyerts och papper kan han blixtsnabbt skissa fram huvuddragen för nya Audi A6 och A7. Som barn läste Marc biltidningar som låg i hemmet och blev tidigt bilintresserad. På sin hemväg från skolan brukade Marc stanna till hos sin farfar, som var konstnär och hade en liten lampbutik. Där lärde sig Marc allt om konstnärliga uttryck, från kroki till akvarell. Designstudierna ledde till en anställning hos Volkswagen, där han bland annat varit tongivande i arbetet med de senaste Golf-generationerna.

Senaste året har inneburit stora omställningar för Audi. Dieselskandalen har inneburit att många projekt stoppats, andra ifrågasatts. Stora delar av motorsporten har lagts ner. Utvecklingsarbete måste delas mellan varumärkena, exempelvis Audi och Porsche. Modeller som Audi TT och R8 är inte självklara, på något sätt. Men för Marc Lichte måste det finnas sportvagnar:

”Fart och dynamik har alltid inspirerat mig, ända sedan barndomen,” avslutar Marc Lichte intervjun med Die Welt. Hemma i garaget står det en Porsche 911 T. Årsmodell 1969, som han själv.

 

Nya Q8: ”Varje ny Audimodell får sin egen karaktär”
I framtiden kommer nästan allt designarbete ske i datorerna. Men själv har Marc Lichte gått i den gamla skolan, med blyerts och papper.
Nya Q8: ”Varje ny Audimodell får sin egen karaktär”
Audi Q8 Concept premiärvisas i Detroit i början av januari. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION
Nya Q8: ”Varje ny Audimodell får sin egen karaktär”
Tekniskt baserar sig nya Audi Q8 på den arkitektur vi hittar hos Q7 och det innebär att vi kan förvänta oss samma drivlinor, allt från 3,0 V6 TDI och ända upp till en SQ8. Takprofilen på Q8 blir lägre, jämfört med Q7.
Annons
Annons
Rulla till toppen