Volkswagen Golf får ett ansiktslyft – alla nyheter och högre, svenskt pris

Volkswagen Golf får ett ansiktslyft – alla nyheter och högre, svenskt pris

Som vi berättat redan genomför Volkswagen nu sitt omfattande ansiktslyft av alla Golf-modellerna. Uppgraderingen innebär en modernisering av front och akter, men framför allt är det en stor mängd av tekniska förbättringar som genomförs med nya funktioner, fler förarassistanssystem och modernare infotainmentsystem.

Fronten på uppdaterade VW Golf får mera markerade, horisontella linjer med en nedre kromlist. LED ersätter xenon i strålkastarna och LED-tekniken är standard i bakljusen, de mera påkostade modellerna får "flytande blinkers". Radarsensorn i fronten döljs nu bakom VW-logotypen.

De modeller som berörs av uppgraderingen är VW Golf, Golf GTI, Golf R, Golf GTE, e-Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportscombi R och Golf Alltrack. Flertalet av Golf-modellerna är nu beställningsbara direkt hos VW-handlaren och övriga tillkommer under våren. Gasdrivna Golf TGI tillkommer längre fram. De första kundleveranserna i Sverige av Golf facelift ska ske i mars.

Motoralternativen har förnyats och däribland hittar vi helt nya turbomotorn "1,5 TSI Evo" med fyra cylindrar och toppeffekten 150 hk samt maxvridet 250 Nm från 1.500 rpm. Den nya turbofyran har cylinderdeaktivering, ACT, vilket är premiär i Golf. Bensinförbrukningen anges till 4,9 l/100 km, med CO2-utsläppet 110 g/km. En ännu snålare BlueMotion-version med 130 hk är under utveckling.

En annan ny motor för svenska marknaden är 1,0 TSI med 110 hk, en trepip som ersätter föregående 1,2 TSI. Golf 1,6 TDI har fått toppeffekten höjd från 110 till 115 hk. Golf GTI får i sin svenska version toppeffekten höjd till 245 hk (+15 hk) och även Golf R blir starkare med 310 hk (+10 hk).

Även elbilen e-Golf blir uppgraderad med ett större batteripaket, kapaciteten ökar från 24,2 till 35,8 kWh. Toppeffekten i elmotorn ökar till 100 kW (136 hk), vilket är 15 kW mer än förut, och vridet ökar från 270 till 290 Nm. Högre effekt innebär bättre prestanda och 0–100 km/h går nu på 9,6 sekunder. Men mest glädjande är att räckvidden enligt NEDC-cykeln ökar från 190 till 300 kilometer, vilket borde innebära en bit över 20 mil under realistiska förhållanden i Sverige.

På insidan av Volkswagen Golf blir det synbara förbättringar med infotainmentsystemet "Composition Media" som standard i Sverige, pekskärmen har nu vuxit från 6,8 till 8 tum. Som tillval finns navigationspaketet "Discover Pro" med 9,2-tums pekskärm och högre upplösning. Den sistnämnda kan dessutom styras med gester, inte direkta tryck. Som förut går det att ansluta smarta telefoner via Golfs App Connect och MirrorLink, som speglar Android samt CarPlay som speglar Apple. Googles Android Auto ingår också men finns inte på svenska marknaden ännu.

Fler förarassistanssystem tillkommer i VW Golf. Autobromssystemet City Emergency Brake med fotgängarigenkänning "Pedestrian Monitoring", nya Traffic Jam Assist (delvis automatiserad körning i hastigheter upp till 60 km/h) och Emergency Assist (som automatiskt stoppar bilen om föraren förlorar medvetandet) är nytt. En annan nyhet i Golf är Trailer Assist, som hjälper föraren att backa med släp. Det proaktiva skyddssystemet för passagerare (PreCrash) har också uppdaterats.

Front Assist har funktionen "City Emergency Brake" där den senaste versionen inte bara kan upptäcka andra bilar, utan också fotgängare som går över gatan. Så snart som en fotgängare är i riskzonen varnar systemet föraren och sänker så småningom hastigheten på bilen automatiskt. ACC med Front Assist inklusive City Emergency Brake och Pedestrian Monitoring är standard i Sverige.

Golf är Volkswagens mest betydelsefulla bilmodell och den som legat etta i Europa under många år. Sedan starten med årsmodell 1975 har det sålts över 33 miljoner Golf i världen, varav 446.000 i Sverige. Under fjolåret blev VW Golf Sveriges mest sålda bilmodell, och det är första året sedan 1962 som inte en Volvomodell legat etta.

Volkswagen Sverige tar tillfället att justera prisnivån på Golf med höjningar på cirka två–tre procent, vilket delvis kan motiveras av ett större teknikinnehåll och mer utrustning. Som exempel ökar priset på laddhybriden Golf GTE med 204 hk och DSG från 373.500 till 379.900 kronor. Prissättningen av Volkswagen e-Golf meddelades i november och den ska kosta från 392.000 kronor, vilket får sägas vara en blygsam höjning med sitt betydligt större batteripaket.

Om vi får tro ryktena siktar Volkswagen på ett "snabbt" generationsskifte inför nästa Golf, den åttonde i ordningen. Men det blir till stora delar en "Golf VIII" som baserar sig på nuvarande Golf VII (som började säljas 2013), med samma MQB-plattform. Kanske lanseras Volkswagen Golf VIII till nästa år, 2018.

Volkswagen har gjort liknande "halvnya" versioner av befintliga modeller. Ett exempel är övergången mellan generation fem och sex av Golf, liksom den förra generationen Passat. Att fortsätta använda MQB-plattformen i två generationer till sparar utvecklingskostnader, vilket Volkswagen behöver investera i nya elbilar istället.

 

 

Beställningsbara versioner av Golf

Nedanstående versioner av nya Golf och Golf Sportscombi kan beställas med början 18 januari. Golf R och Golf Sportscombi R är nu också klara för beställning. Inom kort släpps uppgraderade e-Golf för beställning, liksom nya motorn 1,5 TSI Evo och designpaketet R-Line. Gasdrivna Golf TGI kommer att erbjudas längre fram.

Alla angivna priser är rekommenderade cirkapriser, handlare väljer fritt att sätta eget pris.

DSG = dubbelkopplingslåda, automatlåda. 4Motion = fyrhjulsdrift. Sportscombi = kombi.

Golf, bensin
• 1,0 TSI 110 hk: 199.900 kronor (med DSG: 215.400 kronor).
• 1,4 TSI 125 hk DSG: 235.000 kronor.

Golf, E85
• 1,5 125 hk: 219.500 kronor (Sportscombi-versionen släpps inom kort).

Golf, diesel
• 1,6 115 hk: 223.900 kronor (DSG: 239.400 kronor).
(tillägg för Sportscombi för ovanstående modeller av Golf: 7.500 kronor).

Golf GT, bensin
• 1,4 TSI 150 hk: 236.900 kronor (DSG: 252.400 kronor).

Golf GT, diesel
• 2,0 TDI 150 hk: 255.900 kronor (DSG: 271.400 kronor).
• 2,0 TDI 150 hk, 4Motion: 262.800 kronor.
(tillägg för Sportscombi-version för ovanstående GT-modeller av Golf: 7.500 kronor).

 

Golf GTD (GTI-versionen med dieselmotor)
• 184 hk: 296.400 kronor (DSG: 311.900 kronor).

Golf GTE (laddhybrid)
• 204 hk DSG: 379.900 kronor.

e-Golf (elbil)
• 136 hk, 35,8 kWh batteripaket, räckvidd 300 kilometer: 392.000 kronor.

Golf GTI
• 245 hk: 308.900 kronor (DSG: 324.500 kronor).

Golf Alltrack (förhöjd "skogsmulle" med fyrhjulsdrift, 4Motion)
• 1,8 TSI 180 hk: 277.900 kronor.
• 2,0 TDI 184 hk: 299.900 kronor.

Golf R
• 310 hk: 397.500 kronor (DSG: 413.000 kronor).

Golf Sportscombi R DSG
• 310 hk: 420.500 kronor (finns endast med DSG).

 

 

Volkswagens uppgraderade Golf-program börjar säljas direkt och första leveranserna till Sverige väntas i mars.

Volkswagen Golf GTI.

Volkswagen Golf R-Line.

Laddhybriden Volkswagen Golf GTE.

Volkswagen Golf Alltrack.

Volkswagen Golf Sportscombi.

Volkswagen Golf Sportscombi.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

I det här segmentet av kompaktbilar är VW Golf mitt självklara val!
166
80