Audi S5 Sportback provkörd – diskret nöjesmaskin

Den som kört föregångaren och redan provsmakat dagens Audi A4 vet vad som väntar i nya Audi A5: En delikatess i bilvärlden!
Provkörningen kommer från auto motor & sport nr 24-2016.

Audi S5 Sportback provkörd – diskret nöjesmaskin
Audi har vässat de traditionellt lite mjukare karosslinjerna. Provkörningen kommer från auto motor & sport nr 24-2016.

Den är inte mycket dyrare än en vanlig A4 och den är riktad till en helt annan målgrupp: de som söker en bildskön coupé och inte bryr sig nämnvärt om hur stort bagageutrymmet är.

Fast nya Audi A5 Sportback har ändå ett rymligt bagage för klassen. Bara 210 liter mindre än A4-kombin med fällda ryggstöd och endast 25 liter mindre än i A4 sedan. Och många gillar den stora tvådelade bagageluckan i A5 Sportback. (Först öppnas bara bagageluckan, i steg två åker bakrutan upp och då får man ett mer lättillgängligt bagageutrymme.)

Även baksätet är omtyckt, här finns aningen mer benplats än i nya A4. Fast i sanningens namn är takhöjden inte den bästa och basketspelare bör definitivt välja en annan bil att resa långt i.

Att S5 Sportback är en coupéinspirerad fyradörrarsbil märks också på det faktum att dörrarna saknar rutramar. Tyvärr betyder det att sidorutan i bakdörrarna bara kan sänkas till hälften. 

Audi S4 är en diskret nöjesmaskin.

I övrigt är detta en systerbil till A4 med allt vad det innebär av bekväma sitsar fram och bak samt utrustning, exempelvis i form av elektroniska hjälpmedel (avståndsradar/styrning) som klarar kökörning helt autonomt.

Vi provkör "top-of-the-line-modellen" S5 som har en 354-hästars V6-turbomotor vilken ersätter den tidigare kompressormatade motorn. Turbon sitter mellan cylinderbankarna och laddar snabbt, turbofördröjningen är försumbar. Vridmomentet är massivt, drygt 500 newtonmeter redan strax över tomgång bara ett ögonblick efter att förarens fot landat på gaspedalen.

Fyrhjulsdriften, i S5 är den permanent, bidrar till blixtrande acceleration och den kvickt reagerande sportdifferentialen (tillval) ser till att kraften alltid skickas till hjulen med bäst fäste.

På komfortsidan kan vi notera hur snyggt och ryckfritt den åttastegade automatlådan sköter sig. Smidig och alltid med rätt växel i läge förvandlar den, tillsammans med de adaptiva stötdämparna, S5:an till en skön glidare. Vad som möjligen saknas är lite sportigare ljudbild. Kupén i nya S5 är nämligen ytterst väl ljudisolerad, både från motor- och vägljud.

Fast diskretion är ju, som bekant, en hederssak.

Slank bakdel där bakluckan öppnar sig stort, kombikupé är en praktisk kaross.

Fakta Audi S5 V6

Motor: V6, turbo, bensin, 2 995 cm3, 354 hk vid 5 400 r/min, 500 Nm vid 1 370 r/min. 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift.

Kaross: Längd/bredd/höjd: 4 752/1 843/1 384 mm. Axelavstånd 2 825 mm. Tjänstevikt 1 735 kg. Bagagevolym 455–1 300 liter.

Prestanda: Acceleration 0–100 km/h 4,7 sek. Toppfart 250 km/h. Förbrukning 7,3 l/100 km. CO2 169 g/km.

Pris: 628.000 kronor.

Plus: Hög komfortnivå, låg ljudnivå, björnstark V6-turbo.

Minus: Baksätet är inget för långväxta, aningen trångt insteg.

• Provkörningen kommer från auto motor & sport 24-2016. Läs hela numret här!

Bra körställning och tydliga, lättskötta reglage. När föraren tröttnar kan bilen köra sig själv i bilköerna (autonomt)...

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Audi S5 Sportback skulle jag gärna ha.
240
49