Pagani Huayra Roadster – lättare än Coupén och redan slutsåld

Pagani Huayra Roadster – lättare än Coupén och redan slutsåld

"Det mest komplicerade vi någonsin gjort" säger Horacio Pagani och då pratar han om nya Huayra Roadster. Vid en hastig titt ser det ut som Horacios team bara shoppat bort taket men det är mycket mer arbete än så på nya Huayra Roadster.

Hjulupphängningen har arbetats om och man har bantat vikt överallt. Då ska vi veta att Huayra inte var direkt överviktig från början. Allt sammantaget innebär det att nya Huayra Roadster väger 70 kilo mindre än "Coupén". Det borde innebära ännu bättre prestandasiffror, men några sådana har Pagani inte släppt ännu.

Det lösbara taket består till stor del av glas, så någon instängd känsla blir det inte. Det sägs inte rakt ut men sannolikt går det inte att stuva in taket under frontluckan, eftersom det ingår en tygsufflett som "monteras med några få enkla steg". Ska man köra taklöst så får alltså glastaket förvaras hemma.

Endast 100 exemplar av Huayra Roadster ska byggas och de är redan slutsålda. Priset är satt till 2,28 miljoner euro, med dagens kurs 21,5 miljoner kronor.

Efterföljaren till Pagani Zonda fick namnet Huayra och presenterades på Genèvesalongen 2011. V12-motorn på 6,0 liter, 764 hk (562 kW) och 1.000 Nm, byggs av Mercedes-AMG i Affalterbach, som vanligt är det en person som bygger motorn från början till slut.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Pagani Huayra Roadster är mycket läckrare än Koenigsegg Agera!
60
86