Hyundai i30 Kombi – nya storlastaren överträffar VW Golf Sportscombi

Hyundai i30 Kombi – nya storlastaren överträffar VW Golf Sportscombi

På Genèvesalongen premiärvisar Hyundai sin nya generation i30 Kombi. Karossen har sträckts ut för att skapa utrymmen som kan utmana de bästa i kompaktklassen. Säkerhetssystemen är många – Hyundai hävdar själva att man är ledande i sitt segment.

Förra generationen Hyundai i30 Kombi svalde 528 liter under insynsskyddet och med baksätet nedfällt fick det plats 1.642 liter. Längden var 4.485 millimeter, med axelavståndet 2.650 millimeter.

Nya generationen Hyundai i30 Kombi ökar på bagagerumsvolymen till 602 liter, samt 1.650 liter. Längden förlängs till 4.585 millimeter (+ 245 mm, jämfört med femdörrars halvkombi) och axelavståndet är samma som förut (2.650 mm).

Jämför vi med Volkswagen Golf Sportscombi rymmer den 605 liter, 1.620 med baksätet fällt och längden är 4.562 millimeter. Ska man hitta något som lastar mer finns exempelvis Skoda Octavia Combi som rymmer 610/1.740 liter och är 466 centimeter lång.

Motoralternativen är samma som hos femdörrars Hyundai i30, som snart rullar ut till de svenska bilhandlarna. Det innebär en 1,0 liters bensintrea på 120 hk och den nya fyrcylindriga T-GDI på 1,4 liter som ger 140 hk. På dieselsidan finns en 1,6-liters fyra med upp till 110 hk. Sexväxlad manuell låda och sjustegad dubbelkopplingslåda finns på programmet.

Invändigt är det samma utförande på Hyundai i30 Kombi som i femdörrarsmodellen. Det innebär bland annat en 5-tums eller 8-tums pekskärm med möjlighet att ansluta mobilen via Apple Carplay eller Android Auto.

Som standard finns autobroms och aktiv farthållare som fungerar i hastigheter upp till 180 km/h samt vingelvarning och ett system som ska upptäcka om föraren uppvisar trötthet. Standard är också "High Beam Assist" som automatiskt bländar av helljuset vid mötande trafik. Strålkastarna är helt uppbyggda med LED-teknik, liksom varselljusen.

Hyundai i30 Kombi är designad i Rüsselsheim, Tyskland, utvecklad och testad i Europa och byggs i Hyundais fabrik i Tjeckien. Förra generationen Hyundai i30 lanserades 2008 och har sålts i över 800.000 exemplar i Europa – en siffra som Hyundai vill överträffa med den nya generationen.

Några svenska priser och mera detaljerade fakta om utrustningsnivåer och paket finns inte klara i skrivande stund. Hyundai i30 Kombi kommer till Sverige "efter sommaren" med september som mest sannolik månad. Innan dess ska priserna spikas och vi återkommer med dessa uppgifter.

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Alla dagar i veckan skulle jag välja Hyundai i30 Kombi framför VW Golf Sportscombi!
127
147