Äntligen: Nya, sportiga Porsche Panamera kombi

Om sportbilstillverkaren Porsche kan bygga en suv så kan man väl göra en kombi också? Naturligtvis och här har vi serieversionen av Porsche Panamera Sport...
Annons

Om sportbilstillverkaren Porsche kan bygga en suv så kan man väl göra en kombi också? Naturligtvis och här har vi serieversionen av Porsche Panamera Sport Turismo. Praktisk och sportig, fast så rymlig är inte kombin…

Minnesgoda läsare kommer nog ihåg att Porsche visade ett koncept av Panamera-kombin på Parissalongen 2012. Förra generationen Panamera vann inga skönhetspriser men Sport Turismo Concept hade en betydligt bättre harmoni i linjerna. Och det arvet har designern Mitja Borkert förvaltat väl och fört över på andra generationen Panamera. Det var för övrigt Borkert som ansvarade för Porsche Mission E Concept och han jobbar numera hos Lamborghini.

Förändringen på Porsche Panamera Sport Turismo, jämfört med vanliga Panamera, börjar vid B-stolpen där taklinjen är rakare och mer horisontell. D-stolparna är inte lika lutade och bakskärmarna är också ändrade. Det ger en bagagevolym på 520 liter under insynsskyddet och 1.390 liter med baksätet nedfällt. Det är marginellt mer än vanliga Panamera, men dock mera praktiskt.

Baksätet kan delas upp i 40/20/40. Panamera Sport Turismo anges som en ”4+1” bil och baksätet har plats för tre personer, vilket vanliga Panamera inte har. Men i praktiken är platsen i mitten bara användbar för barn. Lasthöjden är 628 millimeter och golvet är nästan helt rakt. Bakluckan manövreras elektriskt, som standard.

Måttmässigt är Porsche Panamera Sport Turismo i stort sett identisk med vanliga Panamera. Axelavståndet, längd och bredd är samma. Taket är dock fem millimeter högre, 1.428 millimeter. Den aktiva bakvingen justeras i tre lägen, beroende på hastighet. Vingen förändras också efter körprogram.

När det gäller drivlinorna är de fem modellversionerna av Porsche Panamera Sport Turismo identiska med vanliga Panamera.

Panamera Sport Turismo är beställningsbar och priset i Sverige börjar på 1.200.000 kronor för Panamera 4S Sport Turismo (324 kW/440 hk), 1.240.000 kronor för Panamera 4S Diesel Sport Turismo (310 kW/422 hk) och 1.604.000 kronor Panamera Turbo Sport Turismo (404 kW/550 hk). Panamera 4 Sport Turismo och Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo är ännu inte prissatta. Leveranserna börjar under fjärde kvartalet.

Bränsleförbrukning och utsläpp:

Panamera 4 Sport Turismo: blandad körning 7,9 – 7,8 l/100 km; CO2-utsläpp 180 – 178 g/km.
Panamera 4S Sport Turismo: blandad körning 8,3 – 8,2 l/100 km; CO2-utsläpp 189 – 187 g/km.
Panamera 4S Diesel Sport Turismo: blandad körning 6,8 – 6,7 l/100 km; CO2-utsläpp 178 – 176 g/km.
Panamera Turbo Sport Turismo: blandad körning 9,5 – 9,4 l/100 km; CO2-utsläpp 217 – 215 g/km.
Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo: blandad körning 2,5 l/100 km; elförbrukning 15,9 kWh/100 km; CO2-utsläpp 56 g/km.
 
Äntligen: Nya, sportiga Porsche Panamera kombi

Äntligen: Nya, sportiga Porsche Panamera kombi

Äntligen: Nya, sportiga Porsche Panamera kombi

Äntligen: Nya, sportiga Porsche Panamera kombi

Äntligen: Nya, sportiga Porsche Panamera kombi

Äntligen: Nya, sportiga Porsche Panamera kombi

Äntligen: Nya, sportiga Porsche Panamera kombi

Annons
Annons
Rulla till toppen