Mercedes-AMG GLC 63 S 4Matic+ med 510 hk utmanar Porsche Macan Turbo

Mercedes-AMG GLC 63 S 4Matic+ med 510 hk utmanar Porsche Macan Turbo
Mercedes-AMG GLC 63 S 4Matic+ Coupé (till vänster) gör 0–100 km/h på 3,8 sekunder. Kvickare än en BMW M4/M3, alltså.

Artikeln är uppdaterad 10 april 2017

Nu får Porsche Macan Turbo och BMW X4 M40i se upp, för här kommer Mercedes-AMG GLC 63 4Matic+ och Mercedes-AMG GLC 63 4Matic+ Coupé. Med skohornets hjälp har Mercedes lyckats pressa ner sin välbeprövade dubbelturbo V8:a på 4,0 liter och därmed bjuds prestanda i toppklass.

Som vi känner igen från flera andra modeller lanserar Mercedes två versioner av AMG GLC 63, med eller utan "S". Med den extra bokstaven anges toppeffekten i V8:an till 510 hk (375 kW) och 700 Nm, utan S blir effekten något lägre – 476 hk (350 kW) och 650 Nm.

Inledningsvis var Mercedes förtegna om accelerationssiffrorna.Det enda besked vi fick var "runt 4 sekunder".   Men nu vet vi att Mercedes-AMG GLC 63 S 4Matic+ och Mercedes-AMG GLC 63 S 4Matic+ Coupé gör 0–100 km/h på 3,8 sekunder. Mercedes-AMG GLC 63 (utan S) 4Matic+ är bara obetydligt långsammare, gör 0–100 km/h på 4,0 sekunder. Det innebär att båda AMG-suvarna är kvickare än BMW M4/M3 i intervallet 0–100 km/h (4,1 sekunder). Det behövs en av de slutsålda BMW M4 GTS med 500 hk för att komma ner i 3,8 sekunder – lika snabbt som Mercedes-AMG GLC 63 S 4Matic+ Coupé.

Transmissionen är den nya, niostegade Speedshift MCT som debuterade i Mercedes-AMG E 63 4Matic+. Växlingarna ska ske "extremt snabbt" enligt Mercedes och den mekaniska kopplingen mellan fram- och bakhjul förflyttar kraften efter behov och greppförmåga. Automatlådan har också förmågan att vid behov frikoppla sig från motorn och bilen kan "segla" i intervallet 60–160 km/h. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Bränsleförbrukningen anges till 10,3 respektive 10,7 l/100 km.

Bakaxeln skiljer sig åt mellan Mercedes-AMG GLC 63 4Matic+ och Mercedes-AMG GLC 63 S 4Matic+. "Vanliga" GLC 63 har en mekanisk diffbroms som styr kraften mellan bakhjulen. Mercedes-AMG GLC 63 S 4Matic+ har däremot en elektroniskt styrd diffbroms med aktiv momentstyrning som gör att bilen styr in bättre och framför allt kan ge gas tidigare i utgången av kurvor.

Luftfjädring är standard på Mercedes-AMG GLC 63 S 4Matic+ och Mercedes-AMG GLC 63 S 4Matic+ Coupé. De elektroniskt styrda stötdämparna kan ställas i fyra olika körprogram som även påverkar styrning, transmission, gasrespons och avgasljud. Till detta kommer ett femte läge, "Race", där allt på bilen optimeras för maximala prestanda.

På utsidan utmärker sig Mercedes-AMG GLC 63 4Matic+ med sänkt markfrigång och 20/21-tums fälgar som ger plats till rejäla bromsskivor. I fronten känner vi igen den typiska Panamericana-grillen från AMG GT-modellerna. Priserna är inte bestämda ännu men säljstarten anges till mitten av juni och de första bilarna rullar ut till handlarna i september. Publik premiär blir det på New York Auto Show under påskhelgen.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Letade jag i det här segmentet blev det absolut en Mercedes-AMG GLC 63 S 4Matic+!
191
64