Efter maktbråket på Volkswagen – här är Ferdinand Piëchs galnaste skapelser

Ferdinand Piëch ansvarade för några av Volkswagens mest storslagna skapelser.

Efter maktbråket på Volkswagen – här är Ferdinand Piëchs galnaste skapelser

Med sitt beryktade skräckvälde styrde och ställde Ferdinand Piëch under många år i Volkswagenkoncernen. Den tidigare VW-chefen har nu lämnat bolaget men hans galnaste och mest imponerande skapelser finns kvar som ett minne om en förfluten tid, och många av lärdomarna som snappades upp under utvecklingen av de här bilarna har Volkswagen med sig i utvecklingen av nya bilar än idag.

Många har vittnat om hur kulturen innebar att det var omöjligt att misslyckas för Volkswagen. En ingenjör som inte lyckades med sitt uppdrag kunde snabbt åka ut och ersättas med någon annan. Det uppges också ha varit en av de bakomliggande anledningarna till att Dieselgate över huvud taget kunde bli möjligt.

Tidigare i år firade Ferdinand Piëch sin 80-årsdag och han kan titta tillbaka på ett liv fullt av bilmodeller som tog koncernen till toppen av bilvärlden, eller i alla fall i närheten av toppen.

Ferdinand Piëch var ingenjör från början men klättrade i graderna och blev till slut vd och senare styrelseordförande. Han har bland annat sett till att bredda Volkswagenkoncernen med varumärken som Bentley, Lamborghini och Bugatti, han har tagit Audi in i finsalongerna som en utmanare till Mercedes och BMW och han har räddat Volkswagen från konkurs.

Här tittar vi närmare på ett antal bilmodeller som förmodligen inte blivit verklighet om inte Ferdinand Piëch sagt sitt.

Porsche

Ferdinand Piëch började sin karriär på Porsche där han utvecklade märkets första Le Mans-vinnare. Porsche 917 var en mycket imponerande skapelse, men Porsche var inte alls lika stort under slutet av 1960-talet som idag, så 917-utvecklingen var nära att sätta märket i konkurs på grund av ekonomiska problem.

Men tack vare lättviktsmaterial och galna effektsiffror vann bilen 24-timmars på Le Mans 1970 och 1971.

Audi

Piëch landade senare hos Audi där han helt gjorde om märkets image, från mossig mellanklassbil till ett märke i premiumklassen. Piëch var chef för "specialprojekt" på Audi och det innebar att han till exempel chefade för utvecklingen av den femcylindriga motorn, dieseltekniken TDI och – inte minst – utvecklingen av fyrhjulsdrivna Audi Quattro.

Quattro blev startskottet på Audis framgångar i rallyvärlden och senare också för att lansera fyrhjulsdrift även i "vanliga" bilar, något som blivit ännu vanligare idag.

Två av de främsta projekten som Piëch jobbade med förutom Quattro var lyxbilen A8, som fick mycket avancerad aluminiumteknik för att hålla vikten nere...

...och lilla A2, som blivit något av en kultbil med sin speciella design och aluminiumkaross.

Volkswagen

På Volkswagen lyckades Piëch få igenom ett projekt som handlade om att många modeller skulle dela på gemensam teknik – en enhetlig plattform, helt enkelt. Vanligt idag, men inte då.

Som ett svar på Toyota Prius visade Piëch upp småbilen Lupo 3L med en dieselförbrukning på 3 l/100 km...

...och senare en så kallad "enlitersbil" i experimentform som alltså skulle dra 1 l/100 km.

Prestigeprojektet nummer ett hos Volkswagen blev förstås lyxbilen Phaeton som blev dyrare än Mercedes S-klass, som byggdes på samma plattform som Bentley Continental GT men som i mångas ögon såg ut som en "Passat Plus".

Piëch var extremt noga med små detaljer och en av de mer "bilnördiga" sakerna han lyckades med var att få till riktigt bra karosspassning och kvalitetskänsla på fjärde generationen Golf – något som fick en hel bilvärld att imponeras.

Bugatti

Den nya superbilen från Bugatti, som skulle kallas Veyron, skulle demonstrera vilka tekniska krafter Volkswagen satt på. Den skulle klara över 400 km/h – och det gjorde den också, men modellen fungerade också som ett svart hål rent ekonomiskt för Volkswagenkoncernen.

När Ferdinand Piëch själv får välja sina favoritbilar nämner han hellre efterföljaren Chiron än Veyron, eftersom utvecklingen av Chiron ställde ännu högre krav på ingenjörerna.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag är övertygad om att Volkswagen har bytt företagskultur nu efter dieselskandalen.
50
101