Jaguar XE SV Project 8 är absolut galnast hittills

När Jaguar skulle utveckla en prestandaversion av mellanklassmodellen XE valde ingenjörerna att ta i från tårna. Resultatet blev en imponerande skapelse med en 0–100-tid på...
Annons

När Jaguar skulle utveckla en prestandaversion av mellanklassmodellen XE valde ingenjörerna att ta i från tårna. Resultatet blev en imponerande skapelse med en 0–100-tid på 3,3 sekunder, toppfart på 320 km/h – och en prislapp på 1,7 miljoner kronor…

Anledningen till den höga prislappen är att Jaguar XE SV Project 8 blir mycket exklusiv: bara 300 exemplar ska byggas. Det här kan sägas vara uppföljaren till Jaguar F-Type Project 7 och precis som den är XE-modellen utvecklad av Jaguar/Land Rovers så kallade Special Vehicle Operations-avdelning.

Jaguar XE SV Project 8 är optimerad för bankörning. Precis som de andra prestandamodellerna från koncernen får bilen en 5,0-liters V8-motor med kompressor. Här ligger toppeffekten på 600 hästkrafter.

Fyrhjulsdrift är standard och kraften skickas genom en åttastegad automatlåda som är anpassad för snabbare växlingstider. Bilen har en elektronisk aktiv diff som skickar över rätt mängd kraft till rätt hjul, men fyrhjulsdriftssystemet skickar 75 procent av kraften till bakhjulen i utgångsläget för att bilen ändå ska kännas bakhjulsdriven.

Andra skillnader mot standardbilen är den stora frontsplittern som ger högre marktryck, en slät undersida, diffuser bak och justerbar bakvinge. Tre fjärdedelar av karossen är omgjord och strålkastarna flyttades 1,5 centimeter för att förbättra kylningen. Bilen har dessutom kolfibermotorhuv med extra ventilation som är tre kilo lättare än standardmotorhuven. Som du kanske ser är också bakpartiet 5,5 centimeter bredare. 20-tumsfälgarna skos med Michelin Pilot Sport Cup 2-däck och innanför fälgarna finns keramiska bromsskivor, 400 millimeter stora fram och 396 millimeter bak.

Än så länge finns det inga officiella varvtider för bilen men Jaguar förbereder ett rekordvarv på Nürburgring senare i år.

De första leveranserna till kund inleds i maj 2018. Köparna kan välja mellan två versioner, antingen med eller utan baksäte, där ”Track Pack”-versionen utan baksäte också har skalstolar i kolfiber med fyrpunktsbälten. Den modellen är 12,2 kilo lättare än modellen med baksäte.

Jaguar XE SV Project 8 är absolut galnast hittills
Jaguar XE SV Project 8 är absolut galnast hittills
Jaguar XE SV Project 8 är absolut galnast hittills
Jaguar XE SV Project 8 är absolut galnast hittills
Jaguar XE SV Project 8 är absolut galnast hittills
Jaguar XE SV Project 8 är absolut galnast hittills
Jaguar XE SV Project 8 är absolut galnast hittills
Jaguar XE SV Project 8 är absolut galnast hittills
Jaguar XE SV Project 8 är absolut galnast hittills
Jaguar XE SV Project 8 är absolut galnast hittills
Annons
Annons
Rulla till toppen