Enligt tyska Bild am Sonntag har KBA, Tysklands federala transportmyndighet, testat Audis senaste Euro 6-dieslar och upptäckt en mjukvara vars uppgift liknande den som avlöjades i den stora dieselskandalen 2015, det vill säga utsläppshämmande system som stängs av när bilen körs i vanlig trafik, men kopplar på funktionerna i testbänk.
KBA har utfärdat en obligatorisk återkallelse av alla nya V6-dieselmodeller från Audi. De berörda modellerna är A4, A5, A6, A7 och A8, samt suvarna Q5 och Q7.
Audi svarar att dessa bilar var inkluderade i de 850.000 fordon med V6- och V8 TDi-motorer som erbjöds en uppgradering av mjukvaran för att minska emissionerna under verklig körning.
Det är istället en uppgradering av mjukvaran som Audi erbjuder sina kunder med V6- och V8-motorer för att ytterligare minska emissionerna under verklig körning, utöver de nuvarande lagkraven. Detta för att förbättra luftkvaliteten framförallt i stadsmiljö.
KBA letar nu efter fler eventuella avstängningsanordningar i motorerna.
Uppdatering: Audis kommentar
Audi har systematiskt undersökt alla dieselkoncept för att se om det finns några avvikelser eller potential till modifiering. Detta har skett i nära samarbete med den tyska transportstyrelsen KBA.
Som en följd av det har KBA beslutat att delar av mjukvaran i vissa Audi-modeller med V6 TDI-motorer måste modifieras. De bilar som berörs ingår i de 850.000 som erbjuds en uppgradering av mjukvaran för att ytterligare minska emissionerna under verklig körning, utöver de nuvarande lagkraven. Detta för att förbättra luftkvaliteten framförallt i stadsmiljö.
Det som sker nu är att mjukvaran i motorstyrningen för de berörda fordonen kommer att uppdateras, testas och därefter presenteras för KBA för testning och godkännande.
Så snart som mjukvaran har godkänts kommer berörda kunder att informeras.